Selasa, 23 Jun 2015

Protes: Bendera DAP dibakar di Komtar

THE RAKYAT POST


Slug: Umno memorandum.
GEORGETOWN 23 Jun 2015 - BEBERAPA Ketua Pergerakan Pemuda Umno Bahagian membakar bendera DAP selepas mereka mengiringi kepimpinan Umno Negeri untuk menyerahkan memorandum kepada Datuk Bandar, Datuk Patahiyah Ismail di KOMTAR Georgetown Pulau Pinang di sini hari ini.

Gambar: Sazali Che Din.
Pemberita: Firdaus Ismail (Utusan Malaysia).
Sekumpulan lelaki bertindak membakar bendera DAP selepas Setiausaha UMNO Pulau Pinang, Datuk Musa Sheikh Fadzir menyerahkan memorandum kepada wakil Datuk Bandar, di Komtar hari ini. 



GEORGE TOWN-  Protes berhubung penurunan papan tanda UMNO di Menara UMNO minggu lepas berakhir dengan dua bendera DAP dibakar di pintu masuk Komtar, hari ini.


Dalam kejadian jam 11.30 pagi itu, beberapa lelaki dilihat sedang membakar dua bendera DAP selepas Setiausaha UMNO Pulau Pinang, Datuk Musa Sheikh Fadzir beredar dari bangunan itu selepas menyerahkan memorandum berhubung protes terbabit.

Terdahulu, seramai 50 ahli UMNO menyerahkan memorandum kepada wakil Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) kerana tindakan pengawal keselamatan bangunan kerajaan negeri itu yang mengunci pintu masuk atas sebab keselamatan.

Musa terlebih dahulu menyerahkan memorandum berkenaan menerusi ketua keselamatan, Mohd Feroze Mohd Noor yang mewakili Datuk Bandar Datuk Patahiyah Ismail di pejabat kerajaan negeri di Komtar hari ini.

Ruang legar Komtar dilihat dipenuhi oleh ahli UMNO yang tidak berpuas hati yang kemudiannya mengiringi Musa untuk menyerahkan memorandum berkenaan.

Namun tidak semua dibenarkan masuk oleh anggota keselamatan yang bertindak mengunci pintu atas sebab keselamatan.

Musa turut menjelaskan pemusnahan papan tanda berkenaan tidak mengikut prosedur yang ditetapkan.
Malah, beliau turut mempersoalkan hak ahli majlis untuk memberi arahan memusnahkan papan tanda berkenaan sedangkan ia di luar bidang kuasanya.

“Ini adalah salah satu cara untuk memberi tekanan kepada UMNO Pulau Pinang. MBPP telah bertindak melulu dan tidak bertanggungjawab.

“Tindakan ini tidak mengikut Seksyen 72 (6) Akta 133 yang menyatakan bahawa MBPP perlu memberi notis sekurang-kurangnya 30 hari kepada pemilik bangunan untuk membetulkan apa-apa ketidakpatuhan prosedur.

“Mereka tetap terus memusnahkan papan tanda itu selepas UMNO telah mengadakan rundingan dengan MBPP dan pihak ahli majlis meminta UMNO untuk failkan beberapa dokumen untuk permohonan permit bagi meletakkan papan tanda di situ,” katanya.

Menurutnya, pihaknya telah bersetuju untuk menghantar dokumen yang diperlukan untuk memohon permit.

“Kita setuju untuk hantar dokumen berkenaan pagi semalam, namun pada Jumaat lalu mereka datang dan merobohkan papan tanda berkenaan,” katanya kepada poemberita selepas menyerahkan memorandum.
Musa turut mendakwa kerajaan negeri Pulau Pinang hanya cuba untuk menunjukkan kuasa dengan bertindak sedemikian.

Tiada ulasan: