Khamis, 18 Jun 2015

Anwar beri keterangan terhadap Shafee hari ini

MALAYSIAKINI


 


Bekas Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dijadualkan memberi keterangan kepada Lembaga Tatatertib Peguambela dan Peguamcara (ASDB) hari ini terhadap peguam kanan Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah atas dakwaan salah laku.

Peguam Anwar Sivarasa Rasiah mengesahkan bahawa pemimpin de facto PKR it dijadual memberi keterangan hari ini, tetapi bantahan awal yang dibuat oleh Shafee terhadap salah seorang ahli panel ASDB, perlu didengar terlebih dahulu.

"Isu itu perlu diselesaikan sebelum Anwar boleh memberi keterangan di prosiding itu, di mana kita mungkin membantah terhadap bantahan awal Shafee itu," kata Sivarasa kepada Malaysiakini.

Beliau berkata aduan terhadap Shafee ialah bertindak dalam konflik kepentingan dan pelanggaran peraturan etika dalam menerima pelantikan daripada Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail untuk menjadi timbalan pendakwa raya dan menjalankan pendakwaan dalam perbicaraan Liwat II bagi pihak pendakwa di Mahkamah Rayuan dan di Mahkamah Persekutuan.


"Aduan itu difailkan oleh Anwar tahun lepas," kata Sivarasa (gambar).

Shafee juga bertindak bagi beberapa ahli politik yang berkaitan dengan Umno dan BN dalam saman yang difailkan oleh Anwar dan antara mereka ialah Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin; Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman dan Presiden Parti Bersatu India Malaysia Senator Datuk S Nallakaruppan.

Prosiding ASDB, seperti yang dijalan terhadap peguam kanan
Datuk Cecil Abraham dan anaknya Sunil Abraham, akan dijalankan secara tertutup, di hadapan panel tiga anggota lembaga.

Shafee, 63, yang juga pengerusi suruhanjaya antara kerajaan Asean mengenai hak asasi Manusia, menjadi tumpuan sekali lagi selepas peguam kanan Tommy Thomas dan Mahkamah bekas Hakim Mahkmah Rayuan, VC George, membentangkan usul terhadapnya kerana perilakunya semasa melakukan jelajah selepas keputusan kes Liwat II.

Usul itu dijadual didengar sebelum mesyuarat agung tahunan (AGM)  Badan Peguam Malaysia, tetapi Shafee memfailkan saman terhadap Tommy, George dan Bar Malaysia dan memperolehi injunksi sehari sebelum AGM, untuk menghalang usul itu dibentangkan dan dibincangkan.

Kes itu kini di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, dengan Hakim Datuk Asmabi Mohamad akan membuat keputusan pada 23 Jun ini sama ada untuk membenarkan permohonan Majlis Peguam dan Tommy dan George untuk membatalkan saman Shafee itu atau memberikan injunksi inter-parte terhadap pihak-pihak yang dinamakan oleh Shafee.

Tiada ulasan: