Jumaat, 14 Disember 2012

Salun: Gerakan, MCA gagal raih simpati

Rizal Tahir,


KOTA BHARU: MCA dan Gerakan dianggap gagal meraih simpati pengundi bukan Islam di Kelantan berkaitan isu salun yang cuba dipolemik, setelah diselesai segera kerajaan negeri.

Keputusan Kelantan menangguh penguatkuasaan syarat-syarat Lesen Kedai Gunting Rambut berkaitan orang bukan Islam sehingga satu kajian dan penilaian semula dibuat disifat pelbagai pihak tindakan bijak.

Bekas Setiusaha Gerakan Kelantan, Lau Chin Chua (gambar) berkata, pemimpin Gerakan dan MCA paling kecewa dengan keputusan terbaru kerajaan negeri semalam.

“Saya menemui beberapa pemimpin MCA dan Gerakan di sini, mereka menyatakan sangat kecewa kerana isu ini dapat diselesaikan dalam masa singkat.

“Mereka mengeluh kerana tidak dapat lagi mengambil kesempatan mengeksploit isu berkenaan bagi meraih simpati pengundi Cina,” katanya di sini.

Semalam Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, penangguhan penguatkuasaan tersebut mengambil kira pandangan pelbagai pihak dan hasil perjumpaan dengan pemimpin NGO bukan Islam baru-baru.

Menurutnya penguatkuasaan Undang-Undang Kecil Ke Atas Orang Bukan Islam yang telah diguna pakai sejak 1991 ditangguhkan pada mesyuarat Exco.

Sebelum ini seorang pengurus kedai gunting, Ong Lee Ting mendakwa terpaksa membayar banyak saman dikeluarkan Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam (MPKB BRI) kerana pekerja wanita bukan Islam di premisnya menggunting rambut pelanggan lelaki bukan Islam.

Ekoran itu kerajaan negeri mengadakan pertemuan dengan wakil daripada Gabungan Pertubuhan Tiong Hwa Kelantan serta Dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina Kelantan.

Tiada ulasan: