Terdetik
di hati kami mengapa cadangan seperti tidak dilaksanakan dengan lebih
awal lagi? Mengapa perlu tunggu di ambang pilihanraya Umum ke 13,
barulah kedengaran mahu melaksanakan penghapusan tol (tol percuma)? Ya…tol percuma di Selangor selepas ini….
Inilah
antara berita terbaru yang kami terima yang mana kerajaan Selangor
sekarang ini sedang dalam proses untuk melaksanakan tol percuma di
Selangor selepas ini.
Bagaimana Kerajaan Selang0r Mahu Melaksanakan Tol Percuma di Selangor?
Kami diberitahu yang mana kerajaan Selangor akan mengambilalih beberapa konsesi lebuh raya yang beroperasi di Selangor
dalam masa terdekat ini. Dan dengan pengambialihan beberapa konsesi tol
ini pastinya membuka “satu dimensi” baru untuk langkah seterusnya
melaksanakan dasar tol percuma di Selangor. Dan dasar tol percuma selepas tol-tol ini dihapuskan, ia dijangka akan dilaksanakan pada Januari 2013.
Rupa-rupanya kerajaan negeri Selangor sekarang mempunyai kepentingan melebihi 30% dalam syarikat seperti :
- Syarikat pengendali lebuhraya KESAS (melalui PKNS)
- Grand Saga (Taliworks, Kumpulan Peransang Selangor – KPS)
- SPRINT (KPS)
Kalau
kita semak semula berita sekitar Mei 2012 yang lalu, kerajaan Selangor
telah menetapkan syarat baru yang mana semua projek lebuhraya yang mahu
dijalankan di Selangor pada masa hadapan memerlukan exit clause. Apa
yang dimaksudkan dengan terma “exit clause” :
Exit clause yang dimaksudkan adalah, pengurusan lebuhraya akan diserah semula kepada kerajaan negeri setelah syarikat pengendali konsesi mencapai keuntungan, tanpa mengambil kira tempoh keseluruhan konsesi.
Sumber : The Star Online
Kami petik semula sebahagian maklumat daripada laporan berkenaan tol yang pernah kami keluarkan dahulu, “Hapus Tol PLUS “Bakal” Dilakukan Kerajaan Sekarang VS Malaysia Boleh Muflis!!“
Antara Fakta Konsesi Tol Bagi – Lebuhraya-Lebuhraya di Malaysia
Pembinaan Lebuhraya Utara Selatan :
Pembinaan Lebuhraya Metramac
- Mula Dibuka : 8 September 1994
- Kos Pembinaan : RM 6 billion
- Pendapatan : RM24.3 billion
- Keuntungan : RM 18.3 billion setakat ini………….
- ROI : 305%
- Tempoh konsesi : Sehingga Disember 2038.
Pembinaan Lebuhraya Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP)
- Kos Pembinaan : Hanya RM45 juta
- Keuntungan : RM440 juta
- ROI : 978%
- Pembinaan Lebuhraya Kuala Lumpur – Karak
- Kos Pembinaan : Sekitar RM451 juta
- Keuntungan : RM1.4 billion
- Tempoh konsesi : selama 38 tahun.
- Kos Pembinaan : RM1,08 bilion
- Keuntungan : RM1.61 bilion.
- Tempoh konsesi : selama 34 tahun
Pembinaan Lebuhraya Cheras-Kajang oleh syarikat konsesi Grand Saga Sdn. Bhd. (GSSB)
- Perjanjian Konsesi ditandatangani : 19 September 1995
- Lebuh raya Dibuka : 15 Januari 1999.
- Jarak : 11.5 kilometer itu bermula dari Persimpangan Taman Connaught, Cheras hingga ke Persimpangan Saujana lmpian, Kajang.
- Kos Pembinaan : RM282 juta
- Kos Pengambilan Tanah : RM 194.5 juta ditanggung oleh Kerajaan
- Kos Operasi & Penyenggaraan : RM 147.31 juta (Setakat 31 Disember 2010)
- Jumlah Kutipan : RM 585.5 juta (Setakat 31 Disember 2010)
- Tempoh konsesi : Sehingga 2030
Kalau
di Amerika, mereka juga di sana memiliki sistem tol di sana. Bezanya di
sini dengan Malaysia, di Amerika mana-mana konsesi yang telah mencapai
atau melepasi keuntungan yang munasabah akan ditamatkan konsesi dan
langkah ini kami lihat tidak membebankan pengguna tol di sana secara
berterusan. Cukuplah…nak untung berapa bilion lagi daripada pengguna tol
di Malaysia. Inilah yang kami gelarkan “skim cepat kaya” golongan kapitalis di zaman moden.
Tol
dalam bandar adalah kos tambahan yang sebenarnya sangat membebankan
rakyat yang tinggal di bandar setiap hari, Tidak kira apa peringkat,
berbanding tol antara negeri yang dikendalikan PLUS sekarang. Sudahlah
dibebankan dengan bayaran meletak kereta yang tinggi, terpaksa pula
membayar tol untuk sampai ke tempat kerja.
P/S
: Harapan kami juga, beberapa konsesi tol yang dah capai keuntungan
yang munasabah itu, tamatkanlah konsesinya. Apa kata anda pula?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan