Sabtu, 5 November 2011

Polis bertindak hentikan ceramah Seksualiti Merdeka

MALAYSIA KINI

Kira-kira 20 hingga 30 anggota polis bertindak menghentikan satu ceramah malam tadi di Kuala Lumpur, yang diadakan sempena festival Seksualiti Merdeka yang telah diharamkan.

pang khee teikPenyelaras Seksualiti Merdeka, Pang Khee Teik berkata mereka tiba di Galeri Annexe Seni Pasar pada kira-kira jam 7.30 malam.

"Ketika kami hendak tutup pintu pada jam 8 malam, polis tiba dan
berkata ini adalah suatu tempat awam dan minta kami bersurai. Kami bersurai," kata Pang.

Menurutnya, anggota polis datang dengan baik dan tidak merampas apa-apa bahan.

Pang enggan mengulas lanjut ketika ditanya mengenai status program Seksualiti Merdeka dari 9 hingga 13 November, yang dijadual diadakan di Galeri Annexe.

Semalam, Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Khalid Abu Bakar mengumumkan pengharaman program Seksualiti Merdeka.

Program itu telah diadakan sejak tahun 2008 untuk menggalakkan pemahaman yang lebih baik mengenai masyarakat gay, lesbian, biseksual dan transgender di negara ini dan untuk mereka menghormati hak-hak mereka.

Dalam reaksinya selepas pengumuman pengharaman itu dibuat, Pang menyifatkan ia sebagai "hari yang tragik bagi Malaysia".

Walaupun beberapa pihak telah menyuarakan bantahan mereka terhadap Program Seksualiti Merdeka, beberapa badan seperti Majlis Peguam, Suaram dan Sisters in Islam menyuarakan rasa kesal mereka dengan tindakan polis mengharamkan program tersebut.

Tiada ulasan: