Ahad, 27 November 2011

PKR ada hala tuju jelas dalam Pakatan

Muhammad Faizal


JOHOR BAHRU: Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub (gambar) menyambut baik ucapan dasar yang disampaikan oleh Presiden Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pada Kongres Nasional Keadilan kali ini.

Beliau berkata, ucapan tersebut menggambarkan hala tuju yang jelas tentang peranan penting Keadilan dalam meletakkan posisi parti tersebut di dalam Pakatan Rakyat.

"Ucapan ini harus menjadi fokus kepada semua perwakilan kerana ia jelas menggambarkan komitmen yang tinggi dalam kita memberi impak baru pada pilihan raya yang akan datang," jelasnya ketika ditemui, semalam.

Tambahnya, pilihan Negeri Johor sebagai tempat kongres kali ini dilihat sebagai satu pilihan yang tepat kerana ia merupakan satu cabaran baru kepada Umno Barisan Nasional.

"Pemilihan tempat ini pasti memberi tamparan yang kuat kepada Umno Barisan Nasional dan bagi Pakatan Rakyat ia merupakan peluang untuk kita memposisikan kedudukan kita di negeri ini malah cukup penting ia dapat mengubah lanskap politik Johor.

"Saya berharap ia dapat memberi nilai tambah terhadap masa depan dalam Pakatan Rakyat dan apa yang boleh dicapai di Johor sendiri pada pilihan raya yang akan datang.

"Berharap kejayaan ini dapat boleh ditembusi di Johor dan memudahkan laluan kita ke Putrajaya," jelasnya.

Salahuddin menyifatkan sambutan ini satu yang luar biasa terutamanya Johor merupakan kubu kuat kepada Umno.

"Hari ini melihat kepada sambutan yang diperolehi kita pasti kubu kuat Umno sudah dapat kita tembusi dan pada hari ini ia merupakan satu impian kehendak rakyat di Johor," sambung beliau.

Ketika ditanya tentang khabar angin mengatakan nama beliau disebut sebagai salah seorang Menteri Besar Johor, Salahuddin memberitahu tentang kedudukan siapa Menteri Besar itu bukan satu perkara yang penting.

"Tentang kedudukan ia bukanya satu yang diutamakan dalam Pakatam Rakyat dan bagi saya siapa yang dipilih itu perlu diputuskan oleh pucuk pimpinan Pakatan Rakyat.

"Sekarang yang paling utama adalah kita harus memenangi pilihanraya nanti kerana matlamat asal kita adalah ingin menawan Putrajaya. Dalam pada itu kita harus menyakinkan rakyat dengan meletakkan barisan kepimpinan terbaik di Johor bagi memastikan segala usaha murni di Johor dapat dilaksanakan apabila kita memenangi pilihanraya nanti.

"Berkenaan dengan kedudukan saya yang akan bertanding di mana itu diputuskan pada peringkat pusat dan saya hanya mengikuti apa yang diputuskan, yang penting sekali adalah kemenangan," katanya lagi.

Tiada ulasan: