Selasa, 4 November 2008

Gagal bayar KWSP,PFA malukan bolasepak negara

Bashir Ishak


PADANG BESAR - Dewan Pemuda PAS Perlis (DPPPs) menyifatkan kegagalan Persatuan Bolasepak Perlis (PFA) melangsaikan hutang caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bagi pemainnya sebagai suatu yang memalukan dan mencemarkan profesionalisme sukan tersebut.

Ketua DPPPs, Ustaz Ya'akub Abu Seman menyatakan demikian ketika mengulas laporan media baru-baru ini berkaitan KWSP yang akan menyaman PFA ekoran kegagalan membayar caruman pemain sebanyak RM500,000.00.

Katanya, era bolasepak profesional di negara ini sudah berusia belasan tahun, namun yang lebih gah dilaporkan ialah pelbagai masalah yang melanda pentadbiran persatuan bola sepak negeri dan kelab berbanding mutu permainan bola sepak itu sendiri.

"Ini suatu yang memalukan apatah lagi dalam era bolasepak profesional sekarang. Yang kita sering dengar ialah pelbagai masalah berkaitan gaji dan elaun pemain, KWSP dan disiplin pemain atau jurulatih. Mutu bolasepak di negara ini masih di takuk lama.

"Saya lihat antara puncanya ialah terlalu banyak penglibatan orang politik di dalam sukan di negara ini. Begitu juga, khalayak atau penonton bolasepak kita bukanlah banyak sangat dan persatuan atau kelab tak boleh bergantung kepada wang kutipan tiket sahaja,"ujarnya.

Bagi kes PFA dengan KWSP ini, beliau mendapat laporan bahawa tunggakan tersebut ialah untuk tahun 2006 hingga 2007, jadi tidak sepatutnya Presiden PFA, Dato' Seri Shahidan Kassim menyalahkan kerajaan negeri yang dikatakannya tidak membantu.

"Tunggakan itu adalah semasa beliau menjadi Menteri Besar merangkap Presiden PFA. Kita juga sering mendapat laporan bahawa PFA juga selalu lambat membayar gaji dan elaun pemain serta jurulatih.

"Tidak adil disalahkan kerajaan negeri di bawah kepimpinan baru. Saya difahamkan kerajaan negeri juga sedang berusaha membayar tunggakan caruman KWSP bagi sebuah agensi di bawah kerajaan negeri berjumlah ratusan ribu ringgit. Itupun hasil peninggalan "orang lama".

"Persatuan bolasepak juga tak boleh selamanya bergantung kepada Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) untuk peruntukan tanpa mencari sumber-sumber yang lain,"ujarnya lagi.

Justeru beliau menyarankan agar kajian semula dibuat bagi menyelamatkan era bolasepak profesional di negara ini termasuk dari segi kepimpinan persatuan-persatuan bolasepak.

"Masalah seperti ini tidak sepatutnya didengar lagi. Kalau tak mampu balik ke era semi professional. Begitu juaga, bagi pimpinan persatuan bolasepak yang tak berminat atau terlalu banyak politiking, mereka boleh turun dan digantikan dengan orang lain," gesanya. - mks. _

Tiada ulasan: