Ahad, 30 November 2008

Tindakan tidak luluskan permit konsert Inul tepat - Pemuda PAS Wilayah

Wan Nordin Wan Yaacob


KUALA LUMPUR - Permohonan permit konsert Inul yang tidak diluluskan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) merupakan suatu tindakan tepat.

Demikian kata Ketua Penerangan Pemuda PAS Wilayah, Herman Samsudeen dalam satu kenyataannya kelmarin.

"Ia suatu yang mungkar dan sebagai seorang Islam ia wajib dihalang." tegas Herman.

Mengulas kenyataan Pengarah IMS yang menganjurkan konsert Inul, Nasir Abu Bakar semalam dalam The Star, Herman berkata menyifatkan ia bukan perkara kecil.

"Ia boleh mengundang kerosakan moral dan akhlak masyarakat. Kesan pada masyarakat dan negara dan perlu difikirkan bersama, jangan pandai cari untung sahaja".

Sebelum ini Ketua Pemuda Wilayah, Kamaruzzaman Mohamad memuji dan berterima kasih kepada tindakan DBKL yang menolak permohonan permit konsert Inul.

Beliau juga berharap agar badan-badan seperti DBKL dan Puspal memastikan artis-artis luar nagara yang di bawa masuk ke Malaysia mempunyai penampilan yang sopan dan baik.

Pemuda PAS Wilayah dalam kenyataan tersebut akan cuba mengatur perjumpaan dengan pihak-pihak yang terbabit bagi membincangkan masalah ini. Ini sesuai dengan prinsip Islam yang dibawa.

Pendirian Majelis Ulama' Indonesia (MUI) yang mengatakan bahawa 'gelek gerudi' Inul cenderung kepada aksi-aksi yang mengghairahkan serta penampilannya bertentangan dengan keputusan fatwa mengenai pornografi pada Julai 2002.

Pihak berkuasa Yogyakarta pula telah mengharamkan persembahannya kerana dikhuatiri akan menjatuhkan moral masyarakat yang berpendidikan dan bertamadun.

Mengenai masalah sosial di Lorong Haji taib yang dibangkitkan oleh Pengarah IMS itu, Herman menjawab, Dewan Pemuda PAS dalam usaha untuk menyelesaikan masalah itu.

"Pelbagai program telah kami jalankan. Malah kami telah berjaya masuk ke dalam rumah, berjumpa dan berbincang sendiri dengan penghuni-penghuni kawasan itu,"ujar beliau./wann _

Tiada ulasan: