Jumaat, 28 November 2008

Wanita PKR gesa wujud kod etika wakil rakyat

Oleh ARIFFUDDIN ISHAK


SHAH ALAM: Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR), menggesa kepimpinan tertinggi parti itu supaya mewujudkan garis panduan kod etika wakil rakyat bagi melahirkan pemimpin yang bersih dan berintegriti.

Ketuanya, Zuraida Kamaruddin berkata, kod etika berkenaan perlu dilaksanakan kepada semua wakil rakyat dalam Pakatan Rakyat hingga ke peringkat kepimpinan kerajaan.

"Kita mahu usul ini diluluskan tanpa bahas kerana ianya harus bermula daripada PKR sebagai parti pelopor perubahan politik Malaysia," katanya dalam sidang media selepas menyampaikan Ucapan Dasar Kongres Nasional Tahunan Wanita 2008 yang bertajuk 'Wanita Berdaya Harapan Negara.

Jelas beliau, pelaksanaan kod etika berkenaan perlu diperhalusi di peringkat nasional bagi mengelakkan mereka yang tidak bersalah tidak akan teraniaya.

"Dari segi perlaksanaannya sebagai contoh apa yang kita lakukan di Perak iaitu Pakatan Rakyat memecat ahli majlis kerajaan negeri yang terlibat dengan skandal seks dan rasuah," katanya.

Isnin lalu, Zuraida mencadangkan supaya pemimpin PKR serta pemimpin kerajaan peringkat pusat meletak jawatan sekiranya terlibat dengan skandal seks dan rasuah kerana ia melibatkan soal integriti kepimpinan negara.

Kongres Wanita hari ini dihadiri oleh 583 ahli yang dterdiri daripada 320 orang perwakilan dan 263 pemerhati.

Dalam pada itu, Wanita PKR mahu penyertaan sayap parti itu ditingkatkan kepada 30 peratus di semua peringkat jawatan parti menjelang pemilihan parti pada 2010.

Zuraida berkata, sasaran 30 peratus itu sebagai persediaan menghadapi pilihan raya akan datang di mana bilangan pengundi wanita pada ketika ini ialah sebanyak 54 peratus.

"Wanita harus diberi penyertaan 30 peratus di peringkat Majlis Presiden, Majlis Pimpinan Tertinggi, jawatankuasa Perhubungan Negeri, jawatankuasa Bahagian serta jawatankuasa cawangan.

"Inilah yang akan kita perjuangkan," katanya.

Beliau yang juga ahli Parlimen Ampang berkata, Wanita PKR juga akan memberi tumpuan kepada usaha menarik golongan wanita yang berumur 40 tahun ke bawah kerana berdasarkan maklumat yang diperolehi 60 peratus sokongan kepadaparti ialah dari golongan generasi muda.

"Sebenarnya kita juga mahu kepimpinan parti yang diterajui Pakatan Rakyat di kesemua lima buah negeri mengambil pendekatan yang sama iaitu pendekatan 30 peratus.

"Contohnya seperti yang dilakukan oleh kerajaan Selangor yang mempunyai empat orang wanita dari 10 orang ahli exco kerajaan negeri," katanya.

Zuraida berkata, pada ketika ini penglibatan wanita di peringkat tertinggi parti meningkat ke 24 peratus berbanding dengan 11 peratus pada tahun lalu.

Dalam pada itu, beliau berkata Wanita PKR juga mahu satu majlis permuafakatan Wanita Pakatan Rakyat diwujudkan di seluruh negeri yang diperintah Pakatan Rakyat yang dianggotai oleh exco-exco dan kakitangan kerajaan negeri yang terbabit soal pembangunan dan kebajikan wanita.

"Saya menyeru pemimpin Pakatan Rakyat di semua lima negeri di Semenanjung Malaysia agar memulakan langkah yang bijak dan menjadi contoh kepada kesemua rakyat terutama golongan wanita," katanya.

Tiada ulasan: