Khamis, 5 Januari 2017

Kenapa SPRM nafikan kenyataan bekas pengarahnya?

MALAYSIAKINI


Kenyataan bekas pengarah bahagian operasi khas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Bahri Mohd Zin kelmarin mengejutkan banyak pihak.

Walaupun boleh berkhidmat sehingga 2019, beliau memilih bersara awal dan menyatakan rasa kecewa terhadap siasatan kes SRC International Sdn Bhd, yang tidak dibawa ke mahkamah.

Beberapa jam kemudian, SPRM mengeluarkan kenyataan yang mendakwa telah menghubungi Bahri dan beliau kononnya menafikan berkata demikian.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Azam Baki juga menolak kenyataan Bahri yang menyebut keputusannya itu dibuat kerana rasa “berdosa” terhadap 30 juta rakyat Malaysia.

Kenyataan SPRM dan Azam seakan cuba menggambarkan bahawa laporan media berkaitan direka-reka, walaupun wujud rakaman perbualan dan komunikasi teks antara pemberita dan Bahri.

Selain Malaysiakini, yang mula-mula melaporkan keputusan Bahri dengan memetik sumber, media lain turut mengikuti jejak langkah portal ini.

Ini termasuk portal Free Malaysia Today dan akhbar Sinar Harian serta Sin Chew Daily. Pemberita mereka turut menghubungi sendiri bekas pegawai kanan SPRM itu.

Persoalannya, adakah SPRM cuba mencadangkan terdapat muafakat bersama beberapa organisasi media untuk menyiarkan laporan palsu?

Lewat malam itu, Malaysiakini menerima e-mel daripada
Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) mengarahkan beberapa artikel berkaitan isu Bahri ditarik balik kerana dianggap palsu, berdasarkan kenyataan SPRM.

Bagaimanapun, arahan itu dibatalkan pagi berikutnya.

Bahri ketika dihubungi Malaysiakini berharap tidak ada pihak yang bercakap bagi pihak dirinya kerana ini akan mengelirukan orang ramai.

Beliau berjanji mengeluarkan kenyataan tidak lama lagi, termasuk reaksi terhadap kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Abdul Rahman Dahlan (atas,kanan), yang berhujah kes SRC tidak dibawa ke mahkamah kerana tiada sebab untuk berbuat demikian.

Dalam laporan Sin Chew, Bahri dipetik sebagai mendakwa beliau kecewa kerana kes itu tidak dibawa ke mahkamah walaupun ada bukti.

Pengkritik kemudian cuba mengaitkan Bahri dengan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan kempennya untuk menukar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Soal pegawai kanan kerajaan itu turut dibangkitkan.

Tidak kira sama ada Bahri mempunyai motif politik atau tidak, SPRM mesti menjelaskan kenyataannya bahawa Bahri menafikan beliau kecewa, sekali gus menggugat kewibawaan laporan-laporan di media.

SRC, bekas anak syarikat 1MDB dan kini bawah Kementerian Kewangan, menjadi perhatian selepas RM43 juta wangnya mengalir ke dalam akaun peribadi Najib.

Wang SRC didakwa mengalir melalui transaksi pada 26 Disember 2014 dan 10 Februari 2015, melalui dua syarikat Gandingan Mentari Sdn Bhd dan Ihsan Perdana Sdn Bhd.

Najib dilaporkan tidak tahu menahu wang itu berpunca daripada SRC manakala Peguam Negara Tan Sri Apandi Ali pula membersihkan namanya daripada sebarang salah laku.

Tiada ulasan: