Selasa, 31 Januari 2017

Annuar harus beri penjelasan pada Jawatankuasa Audit, kata Ismail Sabri

MALAYSIA DATELINE
Datuk Seri Ismail Sabri YaacobDatuk Seri Ismail Sabri Yaacob


Tan Sri Annuar Musa tidak dipanggil memberi penjelasan kerana ahli mesyuarat berpendapat beliau seharusnya memberikan penjelasan kepada Jawatankuasa Audit Dalaman Mara, kata Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah,Datuk Seri Ismail Sabri Yaacob.

Beliau dalam satu kenyataan menjelaskan, Mesyuarat Khas Majlis Mara yang diadakan hari ini bertujuan untuk melantik Jawarankuasa Audit

Dalaman bagi menyiasat isu yang berkaitan dengan tajaan UNIKL dan Pelaburan Mara Berhad serta beberapa isu lain yg diviralkan dalam media sosial.

"Siasatan tersebut bagi mengembalikan keyakinan rakyat kepada Mara.
 
"Saya dimaklumkan mesyuarat diwakili oleh semua ahli termasuk wakil MOF & EPU.

"Pengerusi Mara, Tan Sri Anuar Musa tidak dijemput hadir kerana mesyuarat ahli mesyuarat berpendapat adalah wajar beliau memberi penjelasan kepasa Jawatankuasa Audit nanti.

"Tindakan penggantungan sementara dibuat berdasarkan beliau sedang disiasat oleh JK Audit dan sebagai Pengerusi, bimbang akan mempengaruhi siasatan," ujarnya dalam kenyataan tersebut.

Malah menurut Ismail Sabri lagi, penggantungan Annuar adalah sementara menunggu siasatan Jawatankuasa Audit Dalaman selesai.

"Saya dimaklumkan oleh Penasihat Undang-undang Mara bahawa Majlis Mara berkuasa penuh dalam keputusan menggantung jawatan sementara menunggu siasatan juruaudit dalaman diselesaikan.

"Ini kerana ia tidak melibatkan pelantikan dan pemberhentian yang memerlukan kuasa Menteri dengan persetujuan Perdana Menteri.

"Ianya merupakan prosedur biasa di dalam satu-satu siasatan, untuk yang disiasat digantung tugas sementara.

"Saya menghormati keputusan Majlis Mesyuarat Mara yang ingin menyelesaikan isu yg membabitkan Mara dan anak syarikat mereka secara tuntas.

"Cuma saya minta supaya siasatan dalaman ini dapat diselesaikan dengan segera," ujarnya.

Hari ini Majlis Amanah Rakyat (Mara) menggantung tugas pengerusinya, Tan Sri Annuar Musa, berkuat kuasa serta-merta.

Jawatan Annuar sebagai Pengerusi Pelaburan Mara Bhd (PMB) turut digantung.

Dengan itu, semua tugas Annuar di agensi berkenaan kini dipangku Ahli Majlis Mara, Datuk Dr Yusof Yacob.

Difahamkan keputusan itu dicapai dalam satu mesyuarat tergempar yang bermula sejak jam 9 pagi tadi di Ibu Pejabat Mara, di Kuala Lumpur.

Annuar dalam laman facebooknya menyatakan beliau sudahpun dimaklumkan tentang penggantungan jawatannya itu menerusi panggilan telefon daripada Ketua Pengarah Mara Datuk Ibrahim Ahmad dan Ahli Majlis Mara Datuk Dr Yusof Yaacob, memaklumkan bahawa mereka telah mengadakan mesyuarat khas atas restu Menteri KKLW (Datuk Seri Ismail Sabri Yaacob).

Annuar dipetik berkata, beliau dijadualkan akan mengadakan mesyuarat dengan ahli majlis itu pada 14 Febuari depan dan beliau bercadang untuk berbincang isu-isu berkaitan.

"Tetapi nampaknya YB Menteri telah memberi 'consent' untuk mesyuarat khas diadakan lebih awal dan tanpa kehadiran saya.

"Sebagai penjawat jawatan yang dilantik oleh menteri saya menerima apa saja secara berlapang dada dan penuh tanggungjawab terutama dalam rangka menjalankan tugas yang di amanahkan kepada saya.

"Prinsip integriti dan amanah insyaAllah sentiasa saya utamakan," ujarnya yang berkata, akan membuat kenyataan selanjutnya minggu hadapan sekembalinya ke Kuala Lumpur pada Khamis ini.

Tiada ulasan: