Sabtu, 28 Januari 2017

Ribut: 20 bumbung rumah rosak termasuk 3 blok SJKC Bukit Kemuning

OLEH AFIX REDZUAN

169d9d0f-233d-480a-af71-8dc5c6d67f25


SHAH ALAM: Kerajaan Negeri dan Pejabat Tanah Daerah Klang akan melakukan siasatan berhubung jumlah kerugian akibat pukulan ribut yang mengakibatkan bumbung 20 buah rumah mengalami kerosakkan teruk di Batu 8, Bukit Kemuning, semalam.

Setiausaha Politik Dato’ Menteri Besar, Suhaimi Shafiei berkata, kejadian itu turut mengakibatkan keseluruhan bumbung asbestos tiga blok Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Khee Beng, Bukit Kemuning rosak.

“Tinjauan dilokasi kejadian mendapati banyak bumbung rumah tercabut di merata rata tempat. Ada sebahagian bumbung itu diterbangkan sekitar 100 meter dari tempat asal dan tersangkut di talian elektrik.

“Sekitar 20 rumah terlibat sementara tiga blok SJKC Khee Beng, Bukit Kemuning rosak manakala satu darinya rosak teruk dengan keseluruhan bumbung asbestos bocor dan rosak.

a1d13f6c-11a6-4539-977d-a5deb583edf4

“Saya telah memaklumkan kejadian ribut ini kepada Unit Bencana Negeri dan Pejabat Tanah Daerah Klang akan melakukan siasatan lanjut bagi menilai kerosakan,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada SelangorKini selepas melakukan lawatan ke lokasi kejadian pagi ini yang turut disertai Pejabat Pendidikan Daerah Klang.

Mengulas perkembangan sama, Pengerusi Lembaga Pengurus SJKC Khee Beng, Dato’ Ng Tiong Seng yang turut menyertai tinjauan berpandangan berkemungkinan besar sesi persekolah tidak dapat diteruskan minggu hadapan dan peruntukan besar diperlukan bagi membaiki kerosakan akibat bencana itu.
-nR

Tiada ulasan: