Sabtu, 8 Ogos 2015

Bekas pegawai rayu ketua pesuruhjaya SPRM selamatkan orang-orangnya

 THE MALAYSIAN INSIDER


Presiden Persatuan Bekas Pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Abdul Razak Idris berkata, agensi itu kini amat memerlukan kepimpinan Tan Sri Abu Kassim Mohamed. – Gambar fail The Malaysian Insider, 8 Ogos, 2015.Presiden Persatuan Bekas Pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Abdul Razak Idris berkata, agensi itu kini amat memerlukan kepimpinan Tan Sri Abu Kassim Mohamed. – Gambar fail The Malaysian Insider, 


Persatuan Bekas Pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) merayu ketua pesuruhjaya Tan Sri Abu Kassim Mohamed agar memendekkan cutinya dengan segera kerana agensi itu kini amat memerlukan kepimpinannya.

Presiden persatuan, Datuk Abdul Razak Idris menyuarakan rasa prihatinnya terhadap perkembangan terkini badan pencegah rasuah itu, terutamanya berkaitan serbuan dan tangkapan berhubung kebocoran maklumat siasatan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Razak berkata beliau amat risau dengan penangkapan dua pegawai SPRM dan menggesa Kassim bertemu Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali dan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar bagi membatalkan tangkapan tersebut.


"Tan Sri, anda satu-satunya individu yang boleh bercakap dengan peguam negara dan KPN bagi membatalkan tangkapan dua pegawai SPRM ini. Jika mereka didapati bersalah, tangkap dan dakwa mereka di mahkamah kemudian. "Pastinya mereka tidak akan lari ke mana-mana.

"Sewaktu saya menulis SMS ini, air mata mengalir membasahi pipi. Saya merayu agar tangkapan dua pegawai SPRM itu diteliti. Saya amat mengenali mereka sebagai pegawai berdedikasi dan berintegriti tinggi.

"Saya melatih kedua-dua mereka.

"Tuan, batalkan cuti tuan dengan apa-apa cara sekali pun, datang ke pejabat pada saat-saat genting ini. Tuan boleh panjangkan SMS ini kepada peguam negara atau KPN atau sesiapa sahaja," kata Razak dalam satu surat terbuka hari ini.

Sehingga kini, 7 orang pegawai SPRM pernah ditahan polis, dengan rumah dan pejabat mereka diserbu sewaktu polis menyiasat kebocoran maklumat siasatan pasukan petugas khas 1MDB.

Tindakan polis itu diselar pemimpin pembangkang, masyarakat sivil dan rakyat Malaysia yang menyokong SPRM.

SPRM pada Isnin lalu mengesahkan kewujudan RM2.6 bilion wang dalam akaun peribadi Datuk Seri Najib Razak namun wang itu dilaporkan bersumberkan daripada seorang dermawan di Timur Tengah.

SPRM kemudian mengeluarkan satu lagi kenyataan yang ia tetap berhasrat memanggil Najib bagi menjelaskan kedudukan wang derma itu.

Dalam surat terbuka sama, Razak berkata SPRM sebenarnya boleh bertindak balas terhadap polis menggunakan Seksyen 23 dan 24 Akta SPRM.

Seksyen 23 adalah berkaitan "kesalahan menggunakan jawatan atau kedudukan untuk suapan" sementara Seksyen 24 memperuntukkan hukuman bagi kesalahan itu iaitu penjara sehingga 20 tahun dan denda.

Menurut Razak, jika ada mana-mana orang membuat laporan di bawah peruntukan akta itu mendakwa Najib bersubahat dengan peguam negara bagi melengahkan siasatan, maka SPRM boleh menyiasat bukan sahaja polis tetapi juga Najib dan peguam negara.

"Jika itu berlaku maka peguam negara dan polis tidak boleh membubarkan siasatan terhadap mereka.

"Jika mereka berbuat demikian maka lambat laun ia adalah satu lagi kesalahan. Menurut undang-undang juga, SPRM boleh menahan Najib, pegawai polis berkenaan dan peguam negara berdasarkan pelbagai sebab memandangkan kes ini adalah kesalahan melibatkan rampasan dan teruskan siasatan, seperti dilakukan polis terhadap SPRM," katanya.

Tiada ulasan: