Selasa, 9 Jun 2015

Usul Tragedi Gempa Bumi di Sabah Dibentang Hari ini

RAKYATNEWS


 


KUALA LUMPUR - Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Shahidan Kassim berkata satu usul untuk menzahirkan rasa dukacita terhadap kejadian gempa bumi di Sabah akan dibentangkan di persidangan Dewan Rakyat, Selasa.

Katanya sekiranya usul itu diterima oleh Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia, ia dijangka mula dibahas pada pukul 4.30 petang Selasa selama sejam.

"Usul itu akan dibawa oleh seorang wakil anggota Parlimen daripada Barisan Nasional, namun saya tak mahu sebut itu siapa...Terserah kepada keputusan speaker untuk terima atau tidak," katanya kepada pemberita di pejabatnya di Parlimen, Isnin.

Sementara itu, ketika diminta mengulas mengenai kritikan orang ramai terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang tidak berada di Sabah sejurus selepas kejadian gempa bumi, Shahidan berkata:

"Perdana Menteri (Najib) pergi ke Makkah untuk lawatan rasmi atas jemputan kerajaan Arab Saudi.

"Namun beliau selepas itu telah membuat keputusan untuk pulang lebih awal ke tanah air bagi melawat mangsa bencana gempa bumi dan menyampaikan sumbangan kepada mereka di Sabah," katanya.

Shahidan berkata tiada gunanya untuk mempersoalkan kehadiran Najib di tempat bencana asalkan usaha mencari dan menyelamat berjaya dilaksanakan.


Tiada ulasan: