Khamis, 25 Jun 2015

Sistem MERS999 mesti berupaya jejaki pemanggil

SINAR HARIAN


SKMM Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia

 
KUALA LUMPUR - Sistem Respons Kecemasan Malaysia 999 (MERS999) mesti berupaya menjejaki dengan tepat si pemanggil bagi memberikan bantuan segera.

Justeru, Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM), Datuk Seri Dr Halim Shafie berkata, kerjasama semua syarikat telekomunikasi (telco) adalah diperlukan dalam memastikan keberkesanan sistem itu.

"Isu ini berbangkit apabila data untuk menjejaki si pemanggil tidak tersedia oleh pihak telco.

"Ketika ini, telco hanya membenarkan perkhidmatan berkenaan mempunyai akses kepada alamat berdaftar si pemanggil, dan sering kali tidak memadai dalam situasi-situasi kecemasan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Halim berkata, pihaknya memahami alasan kompetitif pihak telco untuk tidak mengeluarkan data kepada pengendali MERS999, iaitu TM Berhad.

Bagaimanapun, katanya keselamatan rakyat Malaysia, terutama apabila nyawa-nyawa boleh diselamatkan, harus diutamakan.

MERS999 merupakan inisiatif oleh Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia dan TM Berhad supaya panggilan kecemasan tergabung ke satu nombor tunggal 999 yang menghubungkan panggilan kecemasan dari Pusat Respons MERS999 kepada Pusat Penghantaran Agensi Kecemasan, pengendalian dan penyenggaraan  Sistem MERS999. - Bernama

Tiada ulasan: