THE RAKYAT POST
Lukeman (tengah) berkata,
setiap ahlinya hanya mematuhi standard pematuhan operasi (SOP) yang
ditetapkan agensi tertentu. Kiri Tazidamiza yang kini bertugas di UTC
Sentul - Foto TRP/Noraizura Ahmad
KUALA LUMPUR- Gara-gara membantu pelanggan yang tidak mematuhi etika pemakaian, seorang petugas wanita ditukarkan lokasi kerjanya selepas kejadian tersebut disedari pihak atasan.
Menyingkap kejadian 8 Jun lalu, seorang
pelanggan wanita diberi kain batik untuk dipakai ketika berurusan di
kaunter Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Wangsa Maju memuat naik
kisahnya di Facebook.
Pelanggan wanita yang dikenali sebagai
Suzanne G.L. Tan memuatnaik gambarnya yang memakai kain batik sarung di
dalam laman sosial Facebook lantas mendapat pelbagai reaksi daripada
netizen.
Tazidamiza Ismail, 41, petugas RELA
wanita yang bertugas di kaunter hadapan ketika kejadian itu nyata
terkejut selepas gambar berkenaan menjadi viral di laman sosial.
Menurutnya, ketika kejadian, wanita
tersebut memberikan kerjasama yang baik selepas dimaklumkan pemakaiannya
tidak mematuhi etika yang dikeluarkan JPJ.
“Saya menasihatkannya untuk memakai kain batik untuk meneruskan urusannya di JPJ dan dia tidak membantah.
“Kejadian itu berlaku kira-kira jam 3.30
petang dan satu jam selepas itu, gambar wanita memakai kain batik
menjadi viral dan ianya sungguh memeranjatkan,” katanya ketika ditemui
media pada Majlis Berbuka Puasa Anjuran Rela di Kompleks Kementerian
Dalam Negeri di sini.
Tazidamiza berkata, susulan kejadian itu, dia dipanggil pihak atasan JPJ sebelum ditukarkan lokasi bekerja.
Dia yang baru berkhidmat dengan JPJ
kira-kira 18 bulan, bagaimana pun akur dengan keputusan itu dan
menerimanya dengan hati yang terbuka.
“Setiap hari, saya menerima pelanggan
yang tidak mematuhi etika pekaian dan ini kali pertama ianya
dipersoalkan dan gambar tersebut menjadi viral,” katanya.
Dia yang menyertai RELA empat tahun lalu
dan kemudian ditugaskan di kaunter hadapan JPJ Wangsa Maju dan kini
berkhidmat di UTC Sentul.
Sementara itu, Ketua Pengarah Rela
Malaysia, Lukeman Saaid berkata, setiap ahlinya hanya mematuhi standard
pematuhan operasi (SOP) yang ditetapkan agensi tertentu.
“Setiap petugas perlu laksanakan SOP yang ada.
“Kami memberikan penghargaan kepadanya supaya dapat menaikkan semangat untuk terus bekerja,” katanya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan