KUALA LUMPUR - Rakyat Malaysia diingatkan supaya menjaga imej negara khusus ketika berada di tanah suci Makkah untuk menunaikan ibadat umrah ataupun haji.
 
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kepercayaan dan penghormatan tinggi kerajaan Arab Saudi terhadap negara ini perlu dijaga sebaik mungkin dengan turut menjaga nama baik pemimpinnya.
 
"Kalau kita naik haji musim ini, kita akan naik Metroline, operatornya adalah Prasarana dan orang Islam dari Malaysia yang mengendalikan Metroline.
 
"Kita mesti jaga imej negara yang dipimpin Umno, kalau burukkan imej, kita yang rugi.. rakyat juga rugi," katanya pada Majlis Penyerahan Air Zam-zam, kurma dan kain baju Melayu peringkat kebangsaan anjuran Biro Kebajikan Umno di Masjid Negara, di sini, hari ini.
 
Najib yang juga Presiden Umno turut menyindir sikap sesetengah pihak yang tidak menghargai jasa Umno sebagai parti pemerintah yang mampu menguruskan ekonomi dengan baik.
 
"Mereka (Arab Saudi) yakin pada Malaysia, jangan bimbang kita berada di landasan betul.
 
"Kalau orang Rohingya bila mendarat (negara), dia akan cium tanah Malaysia, maknanya dia bersyukur sampai ke Malaysia, dia tahu terselamat dan boleh cari rezeki di sini, (maka) orang luar pun tahu menghargai parti Umno," ujarnya.
 
Mengulas lanjut, Najib berkata lagi, kebanjiran rakyat Malaysia ke tanah suci Makkah bukti jelas menunjukkan Umno mampu mentadbir negara dengan baik.
 
"Bila saya kerjakan umrah saya terkejut mana-mana sudut Masjidil Haram itu ada saja orang Malaysia.
 
"Kalau tiada rezeki di Malaysia, mana mungkin ribuan rakyat Malaysia mampu mengerjakan haji atau umrah," jelasnya.
 
Ketika menyentuh soal kouta haji Malaysia, Najib berkata, hasil lawatan rasminya ke Arab Saudi amat memberangsang dan beliau akan mengumumkan berita baik mengenainya tidak lama lagi.
 
"Kouta kita sedang berusaha sedaya-upaya, Insya-ALLAH," katanya lagi.