Khamis, 18 Jun 2015

Anwar: Kerjasama negeri, parlimen diteruskan

KEADULAN DAILY


KUALA LUMPUR- Ketua Umum KEADILAN, Anwar Ibrahim menggesa KEADILAN, DAP dan Pas supaya menumpukan perhatian kepada tiga negeri di Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan.

Dalam  perutusannya hari ini, Anwar berkata kerjasama itu perlu diteruskan di peringkat kerajaan negeri dan parlimen, meskipun Pakatan tidak lagi berfungsi secara formal.

“Saya mengikuti perkembangan terkini yang telah menjejaskan gabungan formal Pakatan Rakyat.

“Namun secara (substance) hakikat, kerjasama di antara ketiga-tiga parti diperingkat kerajaan-kerajaan negeri, dan di Parlimen demi menentang kerakusan dan ketidakdilan secara tegas terhadap kerajaan Barisan Nasional masih kekal diteruskan.

“Saya ingin menggesa rakan-rakan untuk menumpukan sepenuh perhatian menjadikan kerajaan negeri Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan yang menunjukkan kepedulian terhadap masalah rakyat berdasarkan Dasar Bersama Pakatan Rakyat,” ujarnya.

Anwar yang kini dijatuhi hukuman penjara di Penjara Sungai Buloh mengirimkan pesanan itu menerusi Ahli Biro Politik KEADILAN, Sivarasa Rasiah.

“Rakyat kini menanggung beban kenaikan harga barang dan perlaksanaan GST.

“Pemimpin parti bersama dengan NGO-NGO perlu berganding bahu menuntut perubahan dan menolak kerakusan kuasa dan rasuah kerajaan BN,” tegasnya.

DAP pada 16 Jun lalu mengumumkan Pakatan tidak lagi wujud berikutan keputusan muktamar PAS meluluskan usul tanpa bahas bagi memutuskan hubungan dengan parti itu.

Keputusan untuk membubarkan Pakatan itu disambut dengan reaksi pelbagai termasuk daripada pemimpin Pas sendiri yang menganggap ia merupakan pandangan DAP.

Timbalan Presiden KEADILAN, Azmin Ali pula yakin Pakatan masih boleh diselamatkan meskipun adanya perbezaan antara ketiga-tiga parti terutama antara DAP dan PAS.

2 ulasan:

Unknown berkata...

Dulu masa anuar di Sg Buloh lagi memang banduan x dapat akses menghubungi org luar. Eh! tiba tiba aje anuar boleh hubungi seolah olah macam bukan banduan, ini propaganda saja.

awekaste berkata...

Hang ni nak kata bodoh otak ada. Hang tak tengok kan anwar tu masih ada kes mahkamah yg lain. Maklumat dan arahan mestilah melalui peguamnya.

Simpan sikit kebodohan tu utk bekal raya nanti.