Sabtu, 19 Julai 2014

Ukraine-Rusia Perlu Jamin Keselamatan Pasukan Penyelamat MH17

alt

Syafiq Syazwan
 

KUALA LUMPUR  - Perdana Meteri Datuk Seri Najib Tun Razak meminta pihak yang terbabit dalam memberikan fasiliti kepada pasukan penyelamat Malaysia bagi insiden MH17 menjamin keselamatan pasukan tersebut sepanjang tugas mereka.

Menurut Najib, usaha termasuk jalinan hubungan diplomatik dengan negara-negara berkenaan adalah bagi melancarkan tugas penyiasat serta pengurusan mangsa kejadian.

"Kerajaan Malaysia juga mendesak pihak-pihak berkenaan tidak mengganggu dan mencemari bukti-bukti di tempat kejadian supaaya kerja-kerja penyiasatan dapat dijalankan secara telus dan berkesan," katanya ketika menyamppaikan perutusan khas insiden MH17, sebentar tadi.

Tambah beliau, jika terdapat bukti pesawat tersebut ditembak jatuh maka Malaysia menuntut pihak yang bertanggungjawab dibawa kemuka pengadilan.

Kata Najib, perkara ini juga telah diumumkan kepada Setiausaha Agung Pertubuhan Kebangsaan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Ban Ki Moon.

Dalam pada itu, beliau turut meminta Presiden Rusia Vladimir Putin untuk memberikan segala kerjasama kepada kumpulan penyiasat Malaysia yang kini dalam perjalanan ke negara tersebut untuk melakukan kerja sisasatan.

Malaysia walaubgaimanapun tidak ingin menunding jari kepada mana-mana pihak sebagai dalang menembak jatuh pesawat yang membawa 283 penumpang dan 15 kru Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) di sempadan Rusia-Ukraine, semalam.

"Buat masa ini kita tidak menunding jari kepada mana-mana pihak atas perbuatan itu sehinggalah bukti benar-benar sahih dapat diabsahkan.

"Walauapa pun kita mengutuk sekeras-kerasnya tindakan tidak berhati perut, tidak bertamadun, bersifat ganas lagi tidak bertanggungjawab itu," katanya.

Tiada ulasan: