Isnin, 14 Julai 2014

Pakar Malaysia ketuai pembedahan wajah budak lelaki Filipina

ANTARAPOS.COM


Post Pic

 


MELBOURNE: Pakar bedah Malaysia mengetuai pasukan empat pakar bedah untuk membuang ketumbuhan yang mencacatkan wajah seoang budak lelaki Filipina berusia tujuh tahun di Monash Children's Hospital di sini.

Pakar bedah plastik, Dr James Leong Chin Sek, anak kelahiran Kota Baharu, Kelantan berkata, Jhonny Lameon mengalami ketumbuhan di wajah yang membesar menerusi saraf di tengkorak.

Pakar bedah berkenaan yang berkerja secara pro bono atau percuma, melakukan pembedahan selama lapan jam untuk membuang ketumbuhan itu dan membetulkan wajah Jhonny secara keseluruhan pada Mac lalu.

"Saya menerima e-mel berserta gambar dan kisah Jhonny yang mengalami kecacatan teruk dan kami segera memutuskan untuk membantunya.

"Pasukan kami di Monash Health menggerakkan semua sumber kami untuk membawa Jhonny ke Melbourne", kata Dr Leong, 48, kepada Bernama, di sini.

Budak lelaki itu menjalani rawatan pemulihan di Monash Children's Hospital dan di ladang pemulihan Children First Foundation's di Kilmore, 40km utara Melbourne.

Dr Leong, alumni University of Melbourne berkata, kecacatan seumpama itu jarang berlaku, dengan kira-kira seorang dalam 10,000 bayi dilahirkan dengan kecacatan itu.

Beliau berkata, kebanyakan kes seumpama itu sepatutnya dirawat pada peringkat awal iaitu selepas dikesan melalui pemeriksaan 'ultrasound'.

Tetapi dalam kes Jhonny, dia tinggal di kawasan amat miskin dan sudah hampir berusia tujuh tahun.

Dr Leong berkata, disebabkan tiada kemudahan berhampiran rumah Jhonny, keluaranya tidak mampu mendapatkan rawatan intervensi di Filipina, pembedahan terpaksa dilakukan di Australia.

Jhonny telah dinilai oleh pasukan daripada Interplast, badan bukan berasaskan keuntungan yang dibantu Rotary dan Royal Australasian College of Surgeons yang melakukan lawatan ke Filipina.

Interplast kemudian menghubungi Dr Leong yang bersedia membantu kanak-kanak malang itu.

Jhonny yang buta sebelah mata akibat ketumbuhan itu kini makin pulih.

Dr Leong membenarkan Jhonny, yang ditemani ibunya Chochi, untuk pulang ke kampung halamannya di Mindanao. Bapanya seorang nelayan dan dia mempunyai 10 beradik.

"Ada orang baharu dalam keluarga itu kerana semasa di Australia, Puan Lameon melahirkan anak diberi nama Jack pada Mac. Ini memang tidak dijangka dan benar-benar satu kejutan," katanya.

Pada majlis bersama media, Chochi Lameon berkata: "Dr James melakukan kerja amat baik membuat hidung Jhonny. Jutaan terima kasih kepada Dr James. Saya berasa gembira kami boleh pulang ke rumah sekarang," katanya.

Dr Leong membesar di beberapa negeri di Malaysia, kerana bapanya Leong Teng Boon adalah kakitangan awam sebagai jurukur tanah.

Tiada ulasan: