Isnin, 17 Februari 2014

SPRM perlu siasat Taib Mahmud sebelum dilantik jadi Gabenor Sarawak, kata PAS

OLEH DIYANA IBRAHIM


Ketua Penerangan PAS, Datuk Mahfuz Omar hari ini menggesa Bakal Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Adenan Satem (gambar) memberi penjelasan adakah beliau bersedia untuk bekerjasama dengan Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) bagi menyiasat Tan Sri Abdul Taib Mahmud.

Beliau berkata persoalan itu perlu dijawab Adenan, memandangkan sebelum ini SPRM dilaporkan gagal untuk menyiasat bekas ketua menteri Sarawak itu yang dikaitkan dengan banyak kes rasuah dan salah guna kuasa.

Selain itu, Mahfuz juga menggesa SPRM untuk turut membuat penjelasan secara terbuka kepada umum, adakah badan itu sudah melakukan dan melengkapkan kertas siastan ke atas Taib yang bakal dilantik sebagai Yang di-Pertua Negeri (TYT) Sarawak yang baru?

"Saya hendak penjelasan daripada SPRM adakah mereka melakukan dan melengkapkan  sisatan  ke atas Taib Mahmud dan adakah kertas siasatan sudah dihantar ke Peguam Negara.

" Dan jika masih belum lengkap siasatan kerana masih tidak dapat memasuki pejabat ketua menteri, maka Datuk Satem perlu memberi penjelasan adakah beliau bersedia berkerjasama dengan SPRM bagi siasatan dilakukan termasuk menyerahkan dokumen berkait  walaupun saya percaya ia sudah tiada dihilangkan pihak tertentu,"katanya pada sidang media di Ibu Pejabat PAS di Kuala Lumpur, hari ini.

Tiada ulasan: