Selasa, 9 Oktober 2012

Didakwa Beri Tender Padi Kepada Kroni : Noh Digesa Lepas Jawatan Menteri

0 views

SHAH ALAM: Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar digesa meletakkan jawatan berikutan tiada ketelusan dan wujud skandal meragukan dalam proses tender membekalan benih padi oleh kementerianya.

Skandal benih padi negara itu melibatkan tender bernilai RM164.8 juta yang diserahkan kepada beberapa pembekal yang tidak memenuhi kriteria serta mempunyai kaitan dengan individu tertentu dalam Umno.

“Terdapat dua syarikat yang dapat lebih separuh dari kouta keseluruhan iaitu Seri Merbok Sdn Bhd yang pengarahnya Datuk Rais yang juga bekas exco Negeri Sembilan dapat 22,000 tan dan satu lagi, Hj Mohd Noor Sdn Bhd yang dapat 20,000 tan,” demikian menurut Adun Sekinchan, Ng Sue Lim ketika dihubungi TV Selangor hari ini.

Menurut Sue Lim lagi, anak kepada pemilik syarikat Hj Mohd Noor Sdn Bhd, Ahmad Fuad Mohd Noor pula merupakan Ahli Jawatankuasa Umno Bahagian Sungai Besar, Selangor.

Selain dikaitkan sebagai milik kroni Umno, kemampuan dua syarikat tersebut menyediakan jentera, kewangan, peralatan dan kemahiran dalam proses penyediaan benih padi juga diragui sekaligus dibimbangi mampu mencetuskan krisis bekalan makanan negara.

Sebelum ini dalam satu laporan Malaysiakini yang turut disertakan keputusan pemenang tender membekal benih padi negara mendedahkan terdapat lapan syarikat lain yang turut berjaya memenangi tender, masing-masing memperolehi kurang 10,000 tan.

Antaranya Felcra Plantation Service Sdn Bhd, Pertubuhan Peladang Kawasan Lahar Bubu dan Syarikat Perniagaan Peladang Sdn Bhd (MADA) yang masing-masing hanya memperolehi 8,000 tan dan sementara baki lima syarikat lain memperolehi sekitar 2,000 hingga 3,000 tan.

Rabu lalu Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar mendedahkan satu salinan surat bertarikh 20 Julai 2012 yang mendedahkan berlaku ketidaktelusan dalam urusan pemberian tender berkenaan.

Surat yang ditandatangani oleh bahagian perolehan kerajaan Kementerian Kewangan dan dialamatkan kepada Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mohd Hashim Abdullah.

Tiada ulasan: