Selasa, 29 Oktober 2019

Isu peralihan kuasa: Kita boleh bercakap - Tun Mahathir

DENYUT REFORMASI

 
 
Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bersedia untuk berbincang mengenai peralihan kuasa kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Menurut pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) itu, bagaimanapun perbincangan tersebut perlu dilakukan dalam Majlis Presiden.

Ini kerana katanya, sepertimana sebelum ini, semua keputusan mengenai pelantikan pemimpin Pakatan Harapan (PH) dibuat pada peringkat berkenaan.

“Saya bersetuju kalau nak bercakap mengenai perkara itu (peralihan kuasa), kita boleh bercakap.

“Kalau mahu ada perbincangan mengenai perkara itu, ia boleh dibincangkan dalam Majlis Presiden kerana di situ lah kita buat keputusan dulu.

“Cadangan untuk melantik pemimpin Pakatan Harapan (PH), kedudukan Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan cadangan supaya saya jadi pengerusi dan bakal Perdana Menteri, semuanya dibuat dalam Majlis Presiden,” katanya kepada pemberita pada sidang media di Baku, di sini.
 
Terdahulu, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail menyatakan kesediaan untuk berbincang mengenai peralihan kuasa Perdana Menteri.

Ia susulan kenyataan Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata isu peralihan kuasa antara Perdana Menteri, dan Anwar secara terperinci seharusnya dibincangkan secara muafakat dalaman antara pemimpin PH.

Sebelum ini, Dr Mahathir tiba di Azerbaijan bagi menghadiri Sidang Kemuncak Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM) ke-18. 
 
 

Tiada ulasan: