Selasa, 30 Ogos 2016

PAS Kelantan doakan 'tuah' Husam bersama Amanah

Oleh Wan Anis Ilyani Wan Mohammad Azhar
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Setiausaha PAS Kelantan, Datuk Che Abdullah Che Mat Nawi berkata parti terbuka dengan keputusan Datuk Husam Musa untuk bersama Amanah, sebagaimana langkah yang sama diambil beberapa pemimpin terdahulu.
 
Malah parti itu mendoakan penyertaan beliau ke dalam Amanah adalah satu tindakan yang tepat. 
 
"Selamat maju jaya. Beliau (Husam) kena ada bahtera (dan) pilih untuk bersama dengan Amanah. Kita (PAS) lawan sesiapa sahaja," katanya kepada Antarapos, hari ini.
 
Husam, yang juga bekas naib presiden PAS dilaporkan bakal membuat satu pengumuman penting berkenaan karier politiknya dalam satu acara yang dianjurkan Amanah Putrajaya, malam ini.
 
Malah dalam satu kenyataannya semalam, ADUN Salor itu mengakui akan menyarung 'jersi baru' bersama parti politik pilihannya.
 
Bekas exco Kelantan itu juga mendakwa sejak hampir empat bulan beliau dipecat daripada PAS, tidak ada sebarang petunjuk bahawa beliau akan diterima lagi oleh parti berkenaan.
 
Diajukan hal itu, Che Abdullah bagaimanapun memberitahu PAS tidak menerima sebarang surat rayuan daripada Husam untuk menyatakan mahu kembali semula kepada PAS.
 
Sebaliknya menurut ADUN Wakaf Bahru itu, Husam hanya membuat kenyataan terbuka yang bersifat menyerang dan ditujukan kepada pemimpin parti.
 
"Beliau (Husam) tak menggunakan haknya untuk merayu. Suratnya itu berupa serangan kepada PAS. Tidak ada surat rayuan sehingga tamat tempoh yang membolehkan beliau membuat rayuan. Itu maklumat yang kita dapat dari PAS Pusat.
 
"Surat itu beliau viralkan dan semua orang boleh baca. Ia tidak menunjukkan beliau hendak merayu, mungkin (hendak) kritik, serang Pengerusi Jawatankuasa Disiplin dan semua orang," kata Che Abdullah.
 
Mei lalu Husam dipecat daripada PAS kerana lantang mengkritik dan mencabar parti dan pemimpinnya secara terbuka berkaitan beberapa isu termasuk hudud.
 
Malah Husam turut mendakwa Presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pernah merancang untuk bekerjasama dengan Umno bagi menubuhkan kerajaan perpaduan di Selangor. 
 
 

Tiada ulasan: