Selasa, 30 Ogos 2016

“Kerajaan pencuri”: Sudah tiba masa Najib bersihkan nama Malaysia

LKS Malaysia

Roketkini.com


KOTA KINABALU-  Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak perlu bertanggungjawab membersihkan nama Malaysia yang dicemari julukan negara kleptokrasi berikutan pendedahan kecurian berbilion dolar Amerika melibatkan 1MDB dan individu bergelar Malaysian Official 1 (MO1).

Tambah menyedihkan, selain dinobat sebagai negara kleptokrasi terbesar peringkat global, kerajaan Malaysia yang dipimpin Barisan Nasional (BN) gagal melakukan sebarang usaha untuk membersihkan nama negara.

Persoalannya, di mana dan mengapa agensi penguatkuasaan dan penyiasatan tidak berusaha untuk membersihkan semula nama negara yang terpalit dengan skandal terbesar peringkat global itu?

Namun, apa yang menakutkan kata Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang, ialah sikap lepas tangan Najib dan kerajaan Malaysia seolah-olah tiada apa yang berlaku.

“Sikap tidak bertanggungjawab ini menimbulkan tanda tanya kepada kita rakyat Malaysia, adakah kita sedia untuk dibeban dan dipalit dengan semua kotoran akibat kleptokrasi global ini?” soalnya ketika berucap dalam Forum Polisi anjuran DAP Sabah.

Kata beliau, hanya dalam sekelip mata sahaja Malaysia menjadi negara kleptokrasi global dan terpaksa menanggung aib apabila berada di salah satu tangga teratas negara paling korup di dunia khususnya dengan pendedahan saman sivil Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat untuk menyita aset melibatkan 1MDB sebanyak AS$1 bilion.

“Adalah menjadi tugas Datuk Seri Najib sebagai Perdana Menteri untuk membersihkan nama Malaysia dari julukan negara kleptokrasi global.

“Saya faham Datuk Seri Najib tidak akan menghadiri Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bulan hadapan yang mana beliau sudah menghadirinya empat kali sejak April 2009 bercakap mengenai cadangannya tentang ‘Gerakan Global Moderat’, yang bukan sahaja telah gagal di peringkat antarabangsa, malah juga gagal dalam negara,” ujar Kit Siang. – Roketkini.com


Tiada ulasan: