SHAH ALAM: Pertikaian mengenai pelan pemulihan Sistem Penerbangan
Malaysia (MAS) semakin hangat, dan terbaharu menyaksikan bekas pengarah
urusan syarikat penerbangan itu mencadangkan agar kerajaan menubuhkan
satu suruhanjaya khusus bagi menyiasat punca kerugian syarikat berkenaan
yang kini berjumlah hampir RM12 billion.
Memetik laporan Sinar Harian, Pengasas MAS, Tan Sri Abdul Aziz Abdul
Rahman berkata, MAS mempunyai terlalu banyak masalah, dan cadangan
penubuhan suruhanjaya itu patut dipertimbangkan agar pihak yang
bertanggungjawab menyebabkan kerugian besar tidak akan terlepas begitu
saja.
"MAS sejak 20 tahun lepas telah rugi banyak dan sekarang ini ada
liabiliti lebih kurang RM12 bilion dan kerugian tiap-tiap hari RM7 juta.
"Banyak harta terutama bangunan termasuk ibu pejabat di Kuala Lumpur
telah dijual dan merata pejabat (MAS) di dunia telah dijual.
"Kerajaan melalui duit pembayar cukai telah rugi berbilion ringgit.
Ramai rakyat rugi berbilion ringgit sebab saham yang dibeli mula-mula
pada 1985 bernilai RM11.50, sekarang terpaksa jual 27 sen.
"Kini, kakitangan pula akan dipecat seramai 6,000. Oleh sebab ini
semua, adalah perlu bagi kerajaan menubuhkan suruhanjaya menyiasat punca
semua ini berlaku dan siapa yang bertanggungjawab," katanya.
Tambah beliau, melalui pemerhatiannya, MAS kini berhadapan dengan tiga
masalah besar sehingga menyebabkan ia mencatatkan kerugian dalam jumlah
yang sungguh besar.
"Yang pertama, kena tahu perniagaan (penerbangan) ini, laluan yang
dibuat itu, kena tahu. Kena tahu pasaran, apa pasaran kita masuk dan
cara macam mana kita nak masuk. Kedua, kita kena tahu dari segi
teknikal, jenis kapal terbang, kos penyelenggaraan.
"Orang pengurusan kena tahu ini semua, kalau tidak dia tak boleh cari
jalan. Ketiga, kena ada integriti, mesti tidak ada penyelewengan di
seluruh atas bawah syarikat itu. Kalau tak ada ini semua, tak boleh nak
jalan. Jalan pun mesti rugi punya. Saya rasa MAS ada masalah ini semua,"
ujarnya.
Beliau yang merupakan individu penting yang dipertanggungjawabkan
membuka MAS pada 1972, kini adalah Pengerusi Jentayu Danaraksa Sdn Bhd,
iaitu syarikat yang mengejutkan banyak pihak apabila mengumumkan ia
sedia mengambil alih beberapa aset MAS untuk membantu menyelamatkan
syarikat itu.
Pengambil-alihan itu merangkumi aset-aset tertentu MAS seperti
perniagaan penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO) dan syarikat
penerbangan komuniti, Firefly.
"Syarikat ini ditubuhkan untuk ambil alih (aset MAS), buat sementara
waktu ini. Tujuan kita nak ambil bahagian dalam perniagaan penerbangan.
Jadi ini (penstrukturan semula MAS) satu peluang bagi kita untuk buat
cadangan untuk memulihkan MAS. Saya sendiri terlibat dalam MAS sudah
lama," ujar ahli korporat berkenaan.
Penubuhan syarikat baru itu selain mahu menyelamatkan MAS, juga dilihat
sebagai alternatif kerana pelan pemulihan yang diumumkan Khazanah tidak
cukup meyakinkan dan memuaskan.
"Ada perkara dalam pelan (12-poin) Khazanah yang saya musykil. Saya
tanya mereka pun, jawapan yang saya dapat tidak memuaskan. Yang pertama,
saya tak puas hati kerana (mereka) nak buang kakitangan seramai 6,000
orang.
"Macam mana dia (Khazanah) dapat angka MAS terlebih 6,000 orang sekarang ini?
"Yang kedua, katanya, MAS masih nak pekerja, keluar iklan minta pekerja
baru. Macam mana begini kalau dia (kata) lebih (pekerja)?," soal
beliau.
Malah Aziz juga sangat tidak bersetuju dengan keputusan kerajaan
mengambil Christoph R Mueller sebagai CEO MAS kerana mendakwa tokoh
berkenaan adalah orang asing yang tidak mungkin mampu memahami polisi
syarikat penerbangan kebangsaan.
Justeru, kata Aziz, Jentayu Danaraksa Sdn Bhd diyakini mampu
mengembalikan semula prestasi MAS seperti dahulu kerana mempunyai
individu yang berkepakaran dalam pelbagai bidang iaitu kewangan,
penerbangan dan kejuruteraan.
Syarikat berkenaan turut mengumumkan beberapa pelan cadangan pemulihan:
-Membeli syarikat Penerbangan Malaysia Bhd bersama-sama empat pesawat
yang dimiliknya dan membeli 82 pesawat milik MAS untuk disewakan semula
kepada MAS pada harga berpatutan,
-menubuhkan syarikat penerbangan baharu dengan mengambil laluan yang tidak digunakan MAS,
-menyerap seramai mungkin daripada 6,000 kakitangan MAS yang akan
hilang pekerjaan di bawah pelan pemulihan Khazanah apabila MAS baharu
ditubuhkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan