Ahad, 14 Oktober 2012

Najib umum peruntukan RM4 juta bina Masjid Kg. Ayer

Oleh Aidil Syukri Hamzah & Ahmad Fadzly Esa

Post Pic

KUDAT: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan peruntukkan RM4 juta bagi pembinaan masjid baru Kampung Ayer di sini.
 
Najib berkata, pembinaan itu bagi menggantikan masjid tertua di kampung tersebut yang telah dibina di daerah ini sejak 1907.
 
"Kita perlu bina semula masjid ini memandangkan ia sudah lama dan uzur, kerajaan negeri bagi peruntukan sebanyak RM2 juta manakala Kerajaan Pusat bagi peruntukan sebanyak RM2 juta, InsyAllah kita akan bina masjid baru di Kampung Ayer," katanya ketika berucap di Majlis Pelancaran Jelajah Janji Ditepati (JJD) peringkat negeri Sabah hari ini.
 
Dalam pada itu, Najib yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) turut tertarik dengan kain rentang pantun enam kerat yang direka oleh penduduk kampung Ayer ketika mengadakan lawatan 'walkabout' ke kampung tersebut.
 
"Saya amat tertarik dengan pantun tersebut,  bukan skrip daripada kerajaan tetapi cetusan rasa hati dan keikhlasan hendak ditunjukkan oleh orang kampung Ayer hanya BN menepati janji," jelasnya.
 
Perdana Menteri sempat membaca pantun enam kerat tersebut dihadapan kira-kira 50,000 rakyat seluruh negeri ini.
 
"Dua, tiga orang BN berjalan kaki, PM bawa ke kampung kami, Dua, tiga pembangkang berjanji, Satu pun tak menepati janji, Hanya PM menepati janji, Kami kenang sampai ke mati," ujarnya diikuti sorakan dan tepukan gemuruh para hadirin.
 
Selain itu, Najib turut mengumumkan Kerajaan Persekutuan bercadang untuk membina sebuah Kompleks Imigresen dan Kastam (CIQ) di sini memandangkan ia pintu masuk ke Filipina Selatan.
 
"Justeru satu siasatan terperinci akan dilakukan, setelah kita tahu barulah saya akan umumkan bajet pembinaan ini," jelasnya.

Tiada ulasan: