BERNAMA
KOTA BAHARU: Kementerian Pengajian Tinggi tidak berhasrat untuk campur tangan urusan Kementerian Pelajaran dalam memansuhkan pelaksanaan Program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik di dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).
Menterinya Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata sebaliknya beliau menyerahkan sepenuhnya kepada kementerian itu untuk memperhalusi sistem itu demi masa depan pendidikan negara.
Beliau berkata pihaknya tidak mahu mengganggu sebarang urusan dan perbincangan yang sedang dilaksanakan Kementerian Pelajaran bagi menyelesaikan isu yang menimbulkan pelbagai reaksi termasuk bantahan daripada pelbagai pihak sejak sistem itu diperkenalkan.
"Kalau boleh jangan libatkan Kementerian Pengajian Tinggi dalam perkara ini kerana berkenaan soal itu saya ingat biarlah Kementerian Pelajaran yang menentukannya.
"Sekarang pun, saya difahamkan Kementerian Pelajaran sedang menimbang dan menerima input di peringkat terakhir untuk menentukan hala tuju PPSMI, biarlah ianya diputuskan Kementerian Pelajaran terlebih dahulu," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Persidangan Projek Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) peringkat pendidikan negeri Kelantan di sini hari ini. Bagaimanapun, Mohamed Khaled berkata, beliau tidak menafikan kepentingan Bahasa Inggeris dijadikan modul utama bagi keduadua subjek berkenaan.
"Kita memang sedar bahawa penting untuk belajar menguasai Bahasa Inggeris dan kita juga ada beri kebenaran kepada Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) untuk menggunakan bahasa itu sebagai bahasa pengantara antaranya Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan Universiti Islam Antarabangsa (UIA)," katanya.
Kementerian Pelajaran sebelum ini memperkenalkan sistem PPSMI bertujuan untuk meningkatkan Bahasa Inggeris di kalangan pelajar.
Bagaimanapun, pengenalan sistem itu mendapat reaksi pelbagai pihak, ada yang bersetuju dan tidak kurang yang menentang agar pelaksanaan sistem PPSMI itu dikaji semula.
Selain itu, beberapa pihak turut menyarankan sistem itu dimansuhkan berikutan ia dilihat tidak adil bagi pelajar sekolah di kawasan luar bandar.