Isnin, 29 September 2008

Isu Kuil: Selangor Sangkal Samy Vellu
Suara keADILan


KERAJAAN Negeri Selangor menyangkal dakwaan Presiden MIC, Samy Vellu yang menyatakan Kerajaan Selangor tidak mengambil perhatian terhadap masalah Kuil yang dihadapi di Selangor.

Menurut Ketua Wanita KeADILan, Zuraida Kamaruddin, kenyataan Samy Vellu yang menyifatkan Kerajaan Negeri Selangor merobohkan kuil Sri Maha Kaliamman di Kampung Tasik, Ampang bercanggah dengan janji Pakatan Rakyat dalam pilihanraya umum lepas iaitu tidak merobohkan mana-mana kuil tanpa penepatan semula yang sesuai adalah tidak benar sekali.

“Saya ingin menegaskan bahawa isu kerajaan Pakatan Rakyat tidak mengambil perhatian terhadap masalah kuil tidak wujud, sebaliknya tuduhan Samy Vellu yang tidak berdasarkan fakta sebenar itu adalah percubaan jahat untuk mengelirukan masyarakat India khususnya,” katanya dalam satu kenyataan media baru-baru ini.

Hakikatnya, kuil tersebut telah dirobohkan pada 10 September untuk kerja pengubahsuaian bangunan dan dokumentasi.

“Pada 11 September lalu, Ahli Majlis Perbandaran Ampang Jaya(MPAJ) Soorianarayanan dan Supiramany tampil untuk berbincang bersama Timbalan Yang di Pertua MPAJ untuk menyelesaikan isu prosedur pengurusan kuil tersebut. Kini pihak pengurusan kuil masih menunggu laporan dari pihak Majlis Perbandaran,” katanya lagi.

Menurut Pengerusi kuil, Murugiah, masalah kuil ini iaitu tanpa dokumentasi sudah berlanjutan hampir 19 tahun, malah pernah dirobohkan sebanyak dua kali di bawah pentadbiran Barisan Nasional. Barisan Nasional telah membiarkan masalah kuil tersebut.

Murugiah turut merakamkan ucapan terima kasih kepada kerajaan Pakatan Rakyat kerana mengambil perhatian terhadap masalah berkenaan dan berusaha untuk mengatasi masalah berkenaan tanpa mengira latar belakang kaum.

Menurut sumber, MIC hanya hadir pada 24 September iaitu selepas 14 hari isu berkenan terjadi. Mereka telah dihalau dari kuil tersebut dan atas sebab itu mereka cuba memburukkan kerajaan Pakatan Rakyat dengan membuat laporan polis yang menutup fakta sebenar.

Tiada ulasan: