Isnin, 2 Mac 2020

LANGSUNG: Diarah parti, MP Sri Aman kembali sokong Dr M


Malaysiakini


LANGSUNG | Apakah pergolakan politik yang berlaku sejak kejatuhan kerajaan Pakatan Harapan minggu lalu akan menghampiri penghujungnya? Malaysiakini melaporkan perkembangan ini secara langsung. 

Jika anda suka laporan kami, sokong media bebas dengan melanggan Malaysiakini dengan harga serendah RM0.55 sehari. Maklumat lanjut di sini.

LANGSUNG

9 malam: Parti Sarawak Bersatu (PSB) mengarahkan Anggota Parlimen Sri Aman, Masir Kujat, untuk menyokong Dr Mahathir Mohamad.

Masir adalah anggota parlimen tunggal daripada parti itu.

Arahan itu sehari selepas Masir dalam satu rakaman video menafikan dia menyokong Mahathir sebagai perdana menteri.

"Majlis Presiden telah memutuskan bahawa kenyataan video oleh Masir Kujat, anggota parlimen Sri Aman, ditarik balik.

"PSB akan menyokong Mahathir dan PH sejajar dengan kehendak rakyat dalam PRU14. Kami percaya tindakan ini betul dan bermoral.

"Sebagai anggota majlis presiden, Masir telah bersetuju dengan keputusan ini," kata parti itu.


PSB juga berkata, sokongan terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin di Dewan Rakyat perlu diuji ketika sidang dijadual bermula pada 9 Mac.

Muhyiddin mengetuai kerajaan Perikatan Nasional dan mengangkat sumpah sebagai perdana menteri pagi tadi, setelah seminggu kemelut politik yang membawa kepada tumbangnya kerajaan PH.

PBS berkata lagi, walaupun ia tidak semestinya setuju dengan PH dan tetap akan melawannya dalam pilihan raya negeri nanti, mandat rakyat dalam PRU lalu perlu dihormati.



8.45 malam: Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin berharap Muhyiddin Yassin diberi ruang untuk menguruskan negara sebagai perdana menteri yang baru, setelah "tempoh krisis yang meresahkan rakyat."

Katanya, tidak wajar menentang pemerintahan baru yang belum melakukan apa-apa kesalahan dalam urus tadbirnya.

"Pandanglah masa depan. Jika beliau berbuat zalim maka kita akan berperanan membantah kezaliman. Jika tidak, kewajipan kita mentaati dan menyokong usaha beliau," katanya di Facebook hari ini.

Beliau berharap Muhyiddin akan melantik anggota kabinet yang berwibawa dan tidak terpalit dengan kesalahan korupsi dan salah guna kuasa.

"Jauhi kepimpinan negara daripada anggota yang tercemar dengan rasuah dan salah guna kuasa," katanya lagi.



8.30 malam: Di tengah-tengah pertikaian sama ada Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mendapat sokongan majoriti anggota parlimen, bekas presiden Majlis Peguam Ambiga Sreenevasan mencadangkan sidang Parlimen khas diadakan untuk mengesahkan sokongan terhadapnya.

"Saya ingin menggesa perdana menteri memanggil sidang Parlimen tergempar minggu ini untuk menyelesaikan isu ini secara memuaskan.

"(Sidang ini) bukan saja untuk kepentingannya, tetapi ia untuk kepentingan negara," katanya.

Menurut Ambiga, Aturan Mesyuara 11(3) menyatakan sidang khas boleh diadakan untuk kepentingan awam.

"Di saat ketidaktentuan, penting untuk perdana menteri menguji majoriti yang dimilikinya di Parlimen dengan memanggil satu sidang khas," katanya.

Semalam, PH menunjukkan senarai 114 anggota parlimen yang dikatakan menyokong Dr Mahathir sebagai perdana menteri. Majoriti mudah di Parlimen adalah 112.

Bagaimanapun sejak itu sekurang-kurangnya empat anggota parlimen telah menarik balik sokongan atau pun menafikannya, menjadikan jumlah anggota parlimen yang menyokong Dr Mahathir kepada 110 orang.

Mahathir juga menyuarakan kebimbangan bahawa dengan kedudukan Muhyiddin sebagai perdana menteri, lebih ramai yang akan ditarik untuk menukar sokongan.



8.20 malam: Dataran Merdeka, Kuala Lumpur - Himpunan "Selamatkan Malaysia" berakhir dengan aman.

Penganjurnya berkata himpunan itu akan terus diadakan pada masa akan datang.

"Ia akan berlaku secara organik memandangkan rakyat tidak gembira dengan cara kerajaan baru dibentuk," kata jurucakap Jawatankuasa Demonstrasi Selamatkan Malaysia Amir Abdul Hadi.

Dia turut menyuarakan penghargaan kepada polis kerana memudahkan program itu.

Polis membenarkan para peserta berarak ke Dataran Merdeka dari kompleks membeli-belah Sogo, 
dengan syarat mereka tidak boleh mengangkat sepanduk dan hanya menggunakan kaki lima.



8 malam: Balik Pulau, Pulau Pinang - Anggota jawatankuasa PKR Balik Pulau John Ooh membuat laporan polis terhadap individu yang menyerang naib presiden Tian Chua.

Ooh berkata dia membuat keputusan untuk berbuat demikian selepas menyaksikan insiden di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya, hari ini.

"Selepas perbincangan dengan anggota jawatankuas lain, kami setuju untuk membuat laporan polis. Kami membantah sebarang bentuk serangan fizikal," katanya.

Dia menggesa kepimpinan parti untuk melihat insiden itu secara serius kerana ia boleh menyebabkan kecederaan kepada mangsa.

Tian Chua adalah seorang pemimpin yang baik dan rekodnya menunjukkan dia sentiasa setiasa kepada perjuangan parti, kata Ooh.



7.45 malam: Jabatan Perdana Menteri (JPM) mengeluarkan kenyataan untuk menafikan satu gambar yang mendakwa esok diisytiharkan sebagai cuti umum.

Ia selepas Muhyiddin Yassin mengangkat sumpah sebagai perdana menteri kelapan pagi ini.

"JPM dengan ini menegaskan bahawa berita yang sedang tular berkaitan pengisytiharan cuti umum pada hari Isnin, 2 Mac 2020 sempena pelantikan perdana menteri kelapan merupakan berita palsu dan semua pihak diminta berhenti menyebarkannya serta-merta," katanya lagi.

SAMBUNGAN BERITA KILIK DI SINI 

Tiada ulasan: