Jumaat, 6 Januari 2017

Ketika penjenayah 1MDB dihukum di negara lain, Malaysia tak buat apa-apa

MALAYSIA DATELINE
 
 
Skandal 1MDB bukan sahaja memalukan negara malah menjejaskan reputasi Malaysia di peringkat antarabangsa.Skandal 1MDB bukan sahaja memalukan negara malah menjejaskan reputasi Malaysia di peringkat antarabangsa.

Pujian Menteri Kewangan Kedua Datuk Johari Abdul Ghani terhadap  Autoriti Kewangan Singapura (MAS) kerana mengambil tindakan ke atas individu yang terlibat dalam jenayah pensonglapan dan aktiviti penggubahan wang haram melibatkan dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sepatutnya mengaibkan pemimpin negara.

Ini kerana ketika mereka yang terlibat dengan penyelewengan dana 1MDB itu telah diambil tindakan di beberapa negara, namun pihak berkuasa Malaysia masih gagal melakukan sebarang pendakwaan walaupun jenayah itu berpunca daripada negara ini, kata Pengarah Strategi Parti Amanah Negara, Dr Dzulkefly Ahmad.

"Beliau (Johari) dilaporkan menyebut Malaysia sedang dalam proses menyiasat. Sangat baik Menteri, tetapi lama mana lagi ya?

"Tahun 2016 telah pun menutup tirainya. Sementara enam negara atau jurisdiksi asing sedang menjalani pendakwaan, setelah selesai siasatan dijalankan dan kini ada yang dijatuhkan hukuman. Di negara kita sendiri di mana jenayah ini berlaku, belum ada seorang pun didakwa dan kita masih menyiasat," soalnya sinis.

Dr Dzulkefly Ahmad2Dr Dzulkefly Ahmad2Menurut Dr Dzulkefly, Singapura telah mendahului negara-negara lain dalam mensabitkan kesalahan pelaku apabila tiga pegawai bank dan pengurus bahagian kekayaan di Bank BSI telah disabit kesalahan bersabitan urusniaga dengan 1MDB.

Malah Singapura telah menutup dua bank swasta di Singapura iaitu BSI dan Falcon, serta mengenakan penalti kewangan yang berat ke atas DBS Group, UBS dan Standard Chartered Bank kerana terlibatkan dengan kegiatan penggubahan wang haram membabitkan dana 1MDB.

"Terkini Hakim Persekutuan Amerika Syarikat, Dale  Fischer, menolak permohonan keluarga Jho Low untuk menangguhkan pendengaran kes merampas kembali (forfeiture of assets) harta dan aset yang dirompak dari 1MDB, yang dikemukakan Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat pada Julai 2016.

"Abu Dhabi pula telah menahan Khadem Al-Qubaishi, bekas Ketua Pegawai Eksekutif sebuah syarikat minyak milik kerajaan Emirate yakni lnternational Petroleum Investment Company (IPIC) dan Mohamed Badawy al-Huseiny, Pengarah Urusan Aabar Investments PJS.

"Kedua-duanya ditahan atas kesalahan penggubahan wang haram dan songlap serta tipu dana 1MDB," jelas beliau.

Dr Dzulkefly juga mengingatkan bahawa 1MDB adalah 100% syarikat milik kerajaan Malaysia dan mereka yang mengetuai 'merompak' dana ini adalah juga rakyat Malaysia.
"Sangat mengaibkan sehingga kini, ketika pelbagai tindakan telah diambil oleh negara lain, tiada seorang penyangak pun pernah didakwa jauh lagi hendak disabit kesalahan di mahkamah kita sendiri!" ujarnya.

Tiada ulasan: