Jumaat, 5 Ogos 2016

Exco bakal ikut jejak Tengku Abdullah keluar FAM

Kejutan itu dijangka dibuat dalam Mesyuarat Exco FAM pada 15 Ogos ini.

Tengku-Abdullah_fam_600


PETALING JAYA: Barisan exco Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) dijangka mahu meninggalkan badan induk itu bagi mengikut jejak langkah presidennya Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah.

Harian Metro melaporkan seorang sumber dalaman FAM dipetik sebagai berkata, kejutan itu akan dibuat dalam Mesyuarat Exco FAM pada 15 Ogos ini, seandainya hasrat Tengku Abdullah diterima.

“Mereka (exco FAM) rela pemilihan baru diadakan semula. Kemungkinan Kongres Pemilihan yang sepatutnya diadakan pada 2018 akan dipercepatkan menerusi Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM), jika bukan Disember ini, mungkin awal tahun depan.

“Tindakan ini dilihat sebagai tanggungjawab bersama barisan kepimpinan dan bukannya atas desakan mana-mana pihak,” katanya.

Sebelum ini, terdapat desas-desus mengatakan Tengku Abdullah bakal meninggalkan badan induk itu tidak lama lagi dan lebih mengejutkan jawatan ditinggalkan itu akan digantikan dengan pemilik kelab Johor Darul Ta’zim (JDT), Tunku Mahkota Johor (TMJ) Tunku Ismail Sultan Ibrahim.

Bagaimanapun, perkara itu belum diputuskan lagi dan masih dalam perbincangan dan ia turut diakui Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin.

“Itu kena tunggu dulu selepas mesyuarat exco (FAM),” katanya ringkas ketika ditanya sama ada Tunku Ismail bakal menerajui FAM menggantikan Tengku Abdullah.

Penglibatan Tunku Ismail dalam badan induk bola sepak negara itu dilihat ‘semakin jelas’ apabila Bendahari FAM Datuk Seri Mohamad Norza Zakaria bertemu dengannya dan membentangkan laporan kewangan persatuan tersebut.

Sementara itu, cubaan FMT untuk mendapatkan reaksi Setiausaha Agung FAM Datuk Hamidin Mohd Amin belum berjaya.

Hamidin ketika ditanya mengenai isu itu hanya berkata:”Berkenaan isu itu saya enggan ulas lagi. Saya akan memberi komen minggu depan berhubung isu itu. Jumpa saya minggu depan,” katanya.

Tiada ulasan: