Jumaat, 14 Ogos 2015

Umno mahu ketepikan saman 'derma' RM2.6 bilion oleh pembangkang

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Umno kini sedang mendapatkan kebenaran mahkamah untuk membatalkan saman yang dikemukakan pembangkang terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang dikemukakan semalam di Mahkamah Tinggi .  
 
Setiausaha Agungnya, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata demikian ketika diminta mengulas saman yang difailkan pembangkang berhubung 'derma' RM2.6 bilion yang digunakan oleh Barisan Nasional (BN) untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13.
 
"Ya, saman sudah difailkan semalam. Dan kita sedang menunggu (perkembangan selanjutnya). Apabila sudah ada kita akan ketepikan ia (saman). Sebab mereka tak boleh buat begitu, kita akan lihat nanti bagaimana," katanya kepada pemberita hari ini.
 
Semalam pembangkang memfailkan saman terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak; Setiausaha Agung BN, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor; 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).
 
Saman itu difailkan di Mahkamah Tinggi Jalan Duta ekoran 'derma' RM2.6 bilion yang diterima digunakan oleh Barisan Nasional (BN) dalam menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 disifatkan sebagai rasuah oleh pembangkang. 
 
Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar berkata selain bertentangan dengan perlembagaan negara, SPR juga seolah-olah terlibat dalam konspirasi untuk terus memenangkan BN.
 
Sehubungan itu pembangkang menggesa keputusan PRU-13 dibatalkan dan sebuah lagi pilihan raya umum yang baru diadakan.
 
Saman berkenaan difailkan oleh Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim; Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar dan Tian Chua; Pengarah Pilihanraya PKR, Datuk Saifuddin Nasution dan Setiausaha Gerakan Harapan Baru (GHB), Dr Dzulkefy Ahmad.
 
 

Tiada ulasan: