Isnin, 24 Ogos 2015

Sokong Undi Tak Percaya Pada Najib



Oleh Dato'Mahfuz Hj Omar


1.Sebagai Ahli Parlimen Pokok Sena saya bersetuju dengan cadangan yang sedang hangat diperkatakan oleh semua pihak tentang perlunya undi tidak percaya pada Datuk Seri Najib sebagai Perdana Menteri. Isu ini timbul menjadi perbualan hangat semua pihak selepas secara tiba tiba TPM Datuk Zahid Hamidi mendedahkan kononnya ada komplot untuk menggulingkan kerajaan. Pada hal bukan kerajaan yang nak digulingkan tetapi Perdana Menteri Najib Razak yang nak diturunkan.

UNDI TAK PERCAYA PERLU UNTUK SELAMATKAN NEGARA.

2.Keadaan Politik salahguna kuasa dan ekonomi negara yang makin meruncing memerlukan suatu perubahan segera bukan hanya kepada seorang PM tetapi memerlukan perubahan terhadap institusi awam dan memastikan konsep pemisahan kuasa benar benar terlaksana. Najib sudah dilihat melakukan jenayah demokrasi dengan mencabuli konsep pemisahan kuasa untuk melindungi jenayah kewangan 1MDB yang membebankan rakyat dan negara.

3.Pendedahan yang dibuat oleh Datuk Abdul Hamid Bador bekas timbalan pengarah cawangan khas PDRM adalah sesuatu yang sangat serius bagaimana institusi penguatkuasaan dan perundangan negara sedang dikawal untuk mengikut telunjuk pemimpin negara bagi melindungi jenayah 1MDB dan penjenayah berprofil tinggi dari didakwa. Undi tidak percaya terhadap Najib suatu yang sangat mendesak dan segera demi menyelamatkan negara dan rakyat dari keadaan yang lebih buruk.

4.Atas asas inilah saya mengambil pendirian untuk menyokong sebarang usaha dari mana mana pihak dikalangan ahli Parlimen yang mendapat kepercayaan majorati ahli Parlimen untuk menyegerakan usaha undi tidak percaya terhadap PM Najib. Apa yang penting suatu perundingan dari kalangan ahli Parlimen dan parti politik perlu dibuat untuk mencapai kesepakatan tentang apa yang perlu dilaku dan dicapai dalam tempoh kerajaan peralihan. Apa yang penting ialah semua pihak perlu mendahulukan rakyat dan Malaysia daripada kepentingan parti atau kelompok yang akhirnya menjemukan rakyat terhadap pemimpin politik.

"SEHATI SEJIWA BERSAMA RAKYAT SELAMATKAN MALAYSIA."

(*) Dato'Mahfuz Hj Omar.Ahli Parlimen Pokok Sena.

Tiada ulasan: