Ahad, 23 Ogos 2015

Sekat Berita Palsu Facebook, Twitter, Google di Malaysia! Saranan Salleh Said Keruak Arah SKMM Bertindak!


Berita Google Facebook Twitter


Sekat Berita Palsu Facebook, Twitter, Google di Malaysia! Saranan Salleh Said Keruak Arah SKMM Bertindak!

Mungkin Mark Zuckerberg, Larry Page, Sergey Brin hanya mampu tersenyum sinis melihatkan saranan terbaru daripada Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak apabila memberikan arahan kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) supaya pergi berjumpa dengan orang-orang atas yang mengendalikan laman sosial yang cukup berpengaruh di dunia seperti Facebook, Twitter dan tidak lupa juga penyedia enjin carian Google supaya sekat berita palsu di Malaysia.


Masakan tidak, sedangkan negara besar seperti China, Iran pun mereka tidak kisah dan ambil peduli inikan pula permintaan dari Malaysia? Bukanlah menidakkan permintaan Malaysia untuk cuba meletakkan pelbagai peraturan sana sini ketika rakyat malaysia menggunapakai Internet. Tetapi biarlah ada logik sikit…
  • WSJ kata ada RM700 juta bersamaan RM2.6 billion masuk akaun – Fakta atau auta?
  • Dakwaan Rosmah Mansor ada RM2 juta di Affin Bank – Fakta atau auta?
    1MDB ada hutang RM42 billion – Fakta atau auta?
Jadi mahu beritahu apa kepada Facebook Twitter Google? Jangan paparkan dakwaan di atas?

Untuk pengetahuan Menteri yang baru naik merangkap Menteri Komunikasi dan Multimedia ini, platform sosial seperti Twitter sama sekali tidak sekat ISIS, agak-agak permintaan supaya segala dakwaan yang berlegar ke atas diri Perdana Menteri Najib Razak di laman sosial hari ini disekat akan dilayan mereka?

 

Facebook, Twitter, Google Sekat Berita Palsu di Malaysia? Realiti atau Fantasi?

  • Jumpa Google untuk apa? Supaya rakyat Malaysia tidak boleh Google berkaitan berita WSJ terhadap skandal RM2.6 bilion?
  • Jumpa Facebook untuk apa? Minta tambah fungsi block comment yang ada perkataan “undur” atau “letak jawatan”
P/S : Tahniah Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak apabila berjaya dilantik sebagai Menteri Komunikasi dan Multimedia. Sememangnya Datuk Seri Najib Razak memerlukan menteri yang cukup setia pada waktu sekarang ini. Antara cerdik atau setia, Datuk Seri Najib Razak lebih memilih setia.


Tiada ulasan: