Jumaat, 21 Ogos 2015

Salahguna kuasa mengguna Polis menghalang tindakan undi tidak percaya



Oleh DATO' HJ MAHFUZ HJ OMAR

 Sesuatu yang sangat pelik dan jelek bila persoalan undi tidak percaya terhadap Najib sebagai Perdana Menteri diserahkan kepada Polis oleh Dato'Zahid Hamidi TPM yang juga Menteri KDN yang berkuasa ke atas Polis.

2. Tindakan ini adalah salahguna kuasa mengguna Polis menghalang tindakan undi tidak percaya terhadap Najib sebagai PM. Undi tidak percaya ialah suatu proses yang demokratik dan diizin oleh Perlembagaan dan Undang undang.

Ini bermakna Polis dipaksa menghalang tindakan Ahli Parlimen dan Institusi Penggubal Undang-undang iaitu Parlimen yang mengikut proses Perlembagaan dan Perundangan. Tindakan mengguna Polis untuk menyekat kebebasan Ahli dan Institusi Parlimen ini adalah "SUATU PENCABULAN TERHADAP KELUHURAN PERLEMBAGAAN DAN KEDAULATAN UNDANG UNDANG"

3. Saya minta TPM Zahid dan KPN menghentikan pelanggaran terhadap Perlembagaan dan Perundangan dengan memperalat dan menjadikan anggota Polis seperti pemuda tahan lasak dan komando Umno untuk mengugut dan menakut-nakutkan Ahli Parlimen.

Undi tidak percaya terhadap Najib ialah untuk menyelamatkan negara dan rakyat. Buat Zahid, saya mengingatkan beliau sebagai sahabat agar bersahabat lah dengan rakyat. Manakala untuk semua Ahli Parlimen tanpa mengira Parti, saya menyeru agar kita semua mendahulukan negara dan rakyat. Mandat yang kita perolehi ialah pinjaman dan pindahan kuasa daripada rakyat kepada kita bagi menunaikan amanah besar demi kesejahteraan rakyat dan negara.

"SELAMATKAN RAKYAT DAN MALAYSIA TERCINTA"

(*) DATO' HJ MAHFUZ HJ OMAR Ahli Parlimen Pokok Sena

Tiada ulasan: