Sabtu, 6 Oktober 2012

Tangani rasuah sedikit demi sedikit dapat pujian

 
Koh Jun Lin


 
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) perlu dipuji kerana membanteras rasuah sedikit demi sedikit dan tidak tenggelam dalam menangani masalah itu, kata penasihat kepada American Bar Association Rule of Law Initiative (ABA-ROLI).

Daniel Eric Stonecipher berkata selain perkara itu, kejujuran SPRM dalam usaha mereka ditambah sokongan dari ahli politik kanan negara menjadikan SPRM badan yang amat disenangi dalam menjalinkan kerjasama.

azlan"Ada masanya kita bangun pagi dan berasa seolah-olah rasuah adalah satu masalah yang terlalu besar untuk ditangani.

"Perkara yang kita perlu faham tentang usaha SPRM, mereka menguraikan usaha itu ke dalam langkah yang lebih kecil dan melaksanakannya langkah demi langkah, yang pastinya memberi kesan sebenar.

"Banyak negara nampaknya tenggelam dalam cabaran menangani rasuah. Saya tidak rasa masalah ini boleh dihadapi dengan berkesan melainkan satu pendekatan strategik seperti dilakukan SPRM digunapakai," katanya.

Beliau berkata demikian dalam temu bual diaturkan SPRM sewaktu persidangan tahunan International Association of Anti-Corruption Authorities di Kuala Lumpur hari ini.

Tiada ulasan: