Isnin, 15 Oktober 2012

Selangor temui kaedah baru rawat air lebih murah sebagai alternatif


Menteri Besar Selangor, Tan Sir Abdul Khalid Ibrahim memberitahu Selangor mempunya pilihan rawatan air yang lebih murah yang menelan belanja lebih rendah daripada pembinaan Langat 2. — Gambar oleh Choo Choo May
 
SHAH ALAM,15 Okt — Selangor mempunyai pilihan rawatan air yang lebih murah tanpa keperluan untuk menaikkan tarif untuk pembinaan Langat 2, kaedah rawatan air yang dicadangkan oleh Putrajaya untuk menangani masalah kekurangan bekalan air yang diramalkan akan berlaku, kata Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.
 Menteri Besar Selangor itu mendakwa telah menemui satu kaedah alternatif yang berdaya maju daripada sebuah syarikat Kanada dengan menggunakan teknologi membran bagi mengeluarkan air daripada loji sedia ada dan menjadikan ia sesuai untuk kegunaan isi rumah.

“Jumlah kosnya adalah dalam lingkungan RM 500 juta sehingga RM 750 juta berbanding RM 3 hingga 5 bilion untuk membina Langat 2,” kata Abdul Khalid dalam satu temuramah eksklusif bersama The Malaysian Insider minggu lalu.

Beliau menjelaskan bahawa teknologi syarikat Kanada terlibat mengambil air dari beberapa loji rawatan dan merawat mereka secara berasingan untuk menghasilkan satu bilion liter air setiap hari, bukannya melakukan semua kerja-kerja dari satu loji utama, seperti Langat 2.

“Tetapi anda mempunyai beberapa loji rawatan supaya anda menambah 50 juta liter sehari dan lagi 3 juta dari tempat lain, 100 juta dan semua itu anda tambahkan, anda akan mendapat 1 bilion liter sehari.

“Jadi, kesimpulannya ialah, kita boleh mempunyai sumber air yang lebih murah pada harga yang sangat-sangat rendah,” katanya.

Perebutan untuk mengawal bekalan air terawat di negeri termaju dalam negara ini telah menjadi isu utama menjelang pilihan raya umum (PRU) yang akan diadakan tidak lama lagi disebabkan selepas pengedar air tunggal di negeri ini, Syarikat Bekalan udara Selangor (Syabas), membangkitkan penggera awal tahun ini tentang krisis air yang mungkin berlaku dalam masa terdekat kerana tidak mempunyai rizab di loji rawatan air negeri.

Kerajaan negeri Pakatan Rakyat (PR) itu dengan sabar menentang projek kerajaan persekutuan Barisan Nasional (BN), dengan mengatakan kos tinggi yang terlibat akan memaksa mereka untuk meningkatkan tarif untuk air dan menyebabkan mereka terpaksa mungkir janji untuk menyediakan harga murah, satu dasar yang diperkenalkan selepas memenangi kuasa dalam PRU 2008.

“Ia akan menelan belanja sekurang-kurangnya RM3 bilion kepada RM5 bilion hanya untuk membina Langat 2, sebuah loji rawatan yang mampu menyimpan air dari Pahang dan untuk merawat sebelum ia diedarkan, tanpa mengambil kira kos menggali terowong dan semua itu,”kata Abdul Khalid.

Walaupun begitu, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah dilaporkan mencadangkan bahawa kerajaan persekutuan boleh meneruskan projek Langat 2 tanpa mendapat persetujuan kerajaan negeri terlebih dahulu.

Muhyiddin, yang telah telah ditugaskan untuk mempengerusikan satu panel persekutuan untuk menyelesaikan isu air berkata beliau telah meminta Pejabat Peguam Negara sama ada yang Kod Tanah Negara atau yang Akta Tanah Perolehan akan membenarkan satu projek disifatkan mempunyai kepentingan nasional dibina, tanpa kelulusan negeri dan tidak menjejaskan apa-apa terhadap Putrajaya.

Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yakin rakyat Selangor bersamanya dalam isu harga air di negeri tersebut.
“Pejabat Peguam Negara masih belum memberikan maklum balas, rundingan dengan kerajaan negeri berterusan dalam usaha untuk mendapatkan mereka mengeluarkan suatu perintah pembangunan untuk pembinaan Langat 2,” katanya kepada pemberita hujung minggu lalu.
 Langat 2 dikatakan akan mempunyai kapasiti 1,130 juta liter sehari (MLD) dapat diteruskan untuk membekalkan air kepada penduduk di Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur.

Abdul Khalid yakin rakyat Selangor bersamanya berbanding dengan syarikat konsesi yang hanya mahu menaikkan harga air demi menjana keutungan besar.

“Rakyat Selangor sudah memahaminya
(isu air). Mereka tahu bahawa, jika bersama dengan syarikat konsesi, mereka perlu membayar harga yang sangat tinggi.

“Kedua, halangan terbesar saya adalah, untuk menjelaskan kepada orang daripada kerajaan pusat yang tidak memahami isu ini.

“Kerana kebanyakan orang-orang ini, tidak terlibat dalam penyediaan Akta Air (Wasiah). Menteri yang paling penting pada masa itu ialah Tun Dr Lim Keng Yeik. Tetapi beliau telah bersara.

“Itulah sebabnya hanya segelintir orang boleh memahami dan yang tahu takut untuk menjelaskan kepada menteri kerana mereka tidak berani mengatakan kepada menteri anda tidak faham dan anda salah.

Perlawanan panjang dan tuding-menuding jari antara PR dan Barisan Nasional (BN) dalam rangka untuk mengawal sumber air di Selangor, negeri terkaya di Malaysia telah membuka mata ramai pihak tentang berapa banyak jumlah wang yang bakal dipertaruhkan dan berpotensi menjadi satu lagi contoh kegagalan projek penswastaan era Mahathir.

Krisis ini juga boleh mempengaruhi undi dalam pilihan raya akan datang di Selangor dan Kuala Lumpur, bergantung kepada siapa yang bakal disalahkan sekiranya bekalan air mereka terputus. PR sekarang ini memerintah Selangor dan memenangi 10 daripada 11 kerusi di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Puncak Niaga yang mengoperasikan majoriti loji rawatan air Selangor, 29 daripada 34-40 peratus daripada sahamnya dipegang oleh Tan Sri Rozali Ismail, yang pernah menjadi bendahari Umno Selangor dan orang ke 31 terkaya di Malaysia menurut Forbes.

Sementara Puncak Niaga memegang 70 peratus daripada saham SYABAS yang mana kerajaan negeri hanya memiliki 30 peratus saham menyebabkan pemimpin Umno itu berkuasa terhadap rawatan air dan distribusi air di negeri yang dikuasai PR itu.

Puncak Niaga dan Syabas juga dilaporkan meminta wang lebih dari kerajaan negeri, menolak dua tawaran dari kerajaan negeri kerana dikatakan terlalu rendah, termasuk tawaran untuk membeli dua syarikat dengan harga RM9.2 bilion termasuk dua lagi pemegang konsesi Splash dan Konsortium Abbas walaupun Splash dan Konsortium Abbas menerima tawaran tersebut.

Kira-kira 30 peratus daripada air yang dirawat di Selangor adalah sia-sia atau non-revenue water (NRW) dimana kerajaan negeri Selangor telah digunakan sebagai alasan menghalang Syabas dan menafikan hak mereka untuk menaikkan tarif yang kononnya kos akan tetapi merupakan hasil pendapatan berjuta-juta ringgit.

Tiada ulasan: