Khamis, 11 Oktober 2012

'RM40j wang seludup untuk Umno Sabah, bukan Musa'


 
Hazlan Zakaria


 
Menteri hal ehwal undang-undang Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz berkata, kertas siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menunjukkan, wang berjumlah RM40 juta yang cuba diseludup ke Malaysia melalui Hong Kong merupakan sumbangan kepada Umno negeri dan bukannya kepada Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman.

Beliau berkata demikian dalam satu jawapan bertulis kepada anggota Parlimen Batu Tian Chua di Parlimen hari ini.

NONEUsahawan tersebut yang dikenalpasi sebagai Michael Chia, ditahan pada 14 Ogos 2008 di lapangan terbang antarabangsa Hong Kong dengan matawang Singapura berjumlah RM40 juta di dalam bagasinya sebelum menaiki pesawat yang menghala ke Kuala Lumpur.

Susulan itu, Chia dituduh atas dakwaan terlibat dalam penggubahan wang haram orang suruhanjaya pencegahan rasuah Hong Kong.

Laporan menyebut, siasatan ICAC itu turut menunjukkan bahawa wang berkenaan diperuntukkan untuk Musa dan merupakan sebahagian daripada dana yang dideposit ke akaun bank Switzerland menganduni AS$30 juta, didakwa dipegang secara amanah untuk ketua menteri itu oleh seorang peguam.

31 ulasan:

Unknown berkata...

Akhirnya Datuk Musa didapati tidak bersalah dalam hal ini. Maka kita perlu berhati-hati untuk mempercayai apa yang dikatakan oleh pembangkang dengan isu tersebut.

mantera berkata...

sekarng dah jelas Musa tak terlibat dalam hal tersebu.

mantera berkata...

semua dakwaan berkaitan Musa sebelum ini nampaknya tidak benar.

mantera berkata...

pihak yang sebelum ini membuat tuduhan terhap Musa harus memohon maaf.

Unknown berkata...

TAHNIAH.. nila yg kami tungu2 dan kami harapkan..keyakinan kmi pd Datuk Musa memg tidak berubah,,,keep up!!

Unknown berkata...

next time...do not accuse datuk Musa Aman if u dont have any enough proof..

Unknown berkata...

later u disappointed by urself..because he's always doing right

Unknown berkata...

WE PROUD OF YOU!!!

drako drakonius berkata...

One word for this matter:

vindicated!

This are just all lies aimed to discredit Musa Aman! The truth of the matter has been seen!

Borneo Bullet berkata...

SPRM akui siasatan sudah selesai

pihak SPRM sendiri mengakui bahawa siasatan sudah selesai. Bermakna badan ini telah gagal membuktikan bahawa Datuk Musa Aman terlibat dengan skandal rasuah pembalakan. Adakah disebabkan desakan bertubi-tubi pihak pembangkang, maka SPRM terpaksa berusaha membuktikan pihak yang tidak bersalah sebagai bersalah?

Ketiadaan atau kekurangan bahan bukti selepas 16 tahun isu ini dimainkan cukup untuk membuktikan bahawa Datuk Musa Aman tidak terlibat dengan skandal pembalakan atau skandal pengubahan wang haram sebagaimana yang dimomokkan oleh pemimpin-pemimpin pembangkang dan juga NGO tajaan mereka.

Jika pemimpin-pemimpin pembangkang masih terus mendesak SPRM supaya membuktikan yang tidak bersalah sebagai bersalah, kenapa tidak desak SPRM untuk terus mencari bahan bukti bagi kes RM4 bilion Jeffrey Kitingan dan skandal SAS Datuk Yong Teck Lee? atau mungkin MP PAS Kubang Kerian Salahuddin Ayub sendiri perlu arahkan pihak polis untuk terus mencari bahan bukti bagi kes liwat Anwar sekalipun perbicaraan kes itu sudah selesai.

Rakyat Sabah jangan mudah terpengaruh dengan dakyah politik pembangkang. Niat mereka hanya satu, iaitu untuk merampas kuasa, bukannya menegakkan kebenaran. Dipihak mereka sendiri banyak berlaku penyelewengan, penindasan, diskriminasi dan ketidak-cekapan pentadbiran.

Walau berpuluh tahun pun isu ini dimainkan, cukuplah hanya sekali Datuk Musa Aman menafikan tuduhan ini dan menegaskan bahawa beliau bersedia memberikan kerjasama penuh kepada pihak berkuasa.

Scarlett berkata...

Pembangkang menangis la malam ni. Kebenaran sudah didedahkan.

Scarlett berkata...

Musa penah kata yang beliau tidak bersalah tapi pihak tertentu masih nak putar belit cerita.

Scarlett berkata...

Musa cukup arif untuk bezakan yang baik dan buruk. Takkanlah beliau nak buat sesuatu yang boleh jejaskan kedudukan beliau sebagai KM.

Tanpa Nama berkata...

Terbukti la sudah Musa Aman buat kerja sentias bersih. MACC pun tiada bukti penyelewengan Musa Aman

Tanpa Nama berkata...

Musa Aman pernah menafikan tapi ramai tidak percaya sekarang sudah ada bukti. Musa Aman tidak bersalah.

Unknown berkata...

Sabah's state financial management has improved over the last few years.

Unknown berkata...

Under Musa's leadership, Sabah has proven that excellence in financial management is not impossible.

Unknown berkata...

Impossible for Musa to involve in money laundering.

Unknown berkata...

MACC did a good job! Kudos

Unknown berkata...

Musa can sleep well tonight. Finally the truth being revealed.

madd berkata...

pembangkang akan tetap mainkan isu ini walaupun mereka tiada bukti.

madd berkata...

pembangkang asyik mengkritik tapi mereka tiada apa2 sumbangan pun.

madd berkata...

rakyat nilailah dengan sebaiknya setiap isu yang dimainkan dan jangan mudah terpengaruh.

azman berkata...

tuduhan yang dibuat selama ini hanyalah untuk kepentingan politik sesetengah pihak.

azman berkata...

apa pun, rakyat pasti dapat nilai sendiri pemimpin mana yang mampu mentadbir Sabah dengan sebaiknya.

azman berkata...

harap pembangunan Sabah akan terus berlangsung dengan rancak.

Unknown berkata...

Bagus nama Musa Aman sudah dibersihkan dan segala dakwaan tidak lagi wujud.

Unknown berkata...

Harap-harap pembangkang boleh hentikan dakwaan yang tidak wujud2. Musa Aman adalah pemimpin yang bertanggungjawab dan disayangi oleh rakyat2.

Unknown berkata...

Musa Aman has brought in many foreign investment which showing high level of confident in the state, of cause these positive trend will remain for long.

Unknown berkata...

Sabah received Rm10 billion, the highest private investments among the other states, just the private investment in private sector under Sabah Corridor projects had reached Rm114 billion until September 30.

Sotong Kurita berkata...

ANUWAR: Apa Lagi Aku Nak Bohong Pada Rakyat

Meroyan tak henti-henti la pembangkang selepas ini apabila isu yang ditatang bagai minyak yang penuh sejak 2008 tidak sempat dimanfaatkan pada PRU13 nanti. Hancur luluh harapan pembangkang apabila Peguam Negara memutuskan tidak ada unsur rasuah yang membabitkan Datuk Musa Aman dengan ahli perniagaan Micheal Chia Tien Foh, sekaligus menafikan penglibatan Datuk Musa Aman dalam skandal pembalakan haram serta penggubahan wang haram sebagaimana yang disensasikan oleh pemimpin-pemimpin pembangkang, media serta NGO tajaan mereka. Jika kita imbas kembali siri tuduhan skandal penggubahan wang haram ini, banyak situasi yang tidak memihak kepada pihak yang membuat tuduhan. Terutama sekali berkenaan dengan siasatan ICAC. Seperti yang kita sedia maklum, ICAC adalah sebuah badan pencegahan rasuah yang paling telus di Asia Tenggara. Pegawai-pegawai mereka tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak sekalipun individu yang hendak disiasat itu merupakan pemimpin tertinggi sesebuah negara. Jesteru, kenapa pegawai-pegawai ICAC ini hanya menjalankan siasatan terhadap Micheal Chia dan Richard Barnes? sedangkan suspek utama ialah Datuk Musa Aman sebagaimana yang "dikempenkan" oleh pemimpin-pemimpin pembangkang. Bukankah kegagalan ICAC menyiasat Datuk Musa Aman ini menunjukkan bahawa pihak ICAC juga sependapat dengan SPRM dimana tidak wujud unsur-unsur rasuah antara Datuk Musa Aman dengan Micheal Chia?Sebagai sebuah badan pencegah rasuah yang memiliki reputasi cemerlang, agak dangkal bila ada pihak yang mengatakan badan ini tunduk dengan desakan pihak tertentu di negara ini. Jika kita imbas kembali siri tuduhan skandal penggubahan wang haram ini, banyak situasi yang tidak memihak kepada pihak yang membuat tuduhan. Terutama sekali berkenaan dengan siasatan ICAC. Seperti yang kita sedia maklum, ICAC adalah sebuah badan pencegahan rasuah yang paling telus di Asia Tenggara. Pegawai-pegawai mereka tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak sekalipun individu yang hendak disiasat itu merupakan pemimpin tertinggi sesebuah negara. Jesteru, kenapa pegawai-pegawai ICAC ini hanya menjalankan siasatan terhadap Micheal Chia dan Richard Barnes? sedangkan suspek utama ialah Datuk Musa Aman sebagaimana yang "dikempenkan" oleh pemimpin-pemimpin pembangkang. Bukankah kegagalan ICAC menyiasat Datuk Musa Aman ini menunjukkan bahawa pihak ICAC juga sependapat dengan SPRM dimana tidak wujud unsur-unsur rasuah antara Datuk Musa Aman dengan Micheal Chia?Sebagai sebuah badan pencegah rasuah yang memiliki reputasi cemerlang, agak dangkal bila ada pihak yang mengatakan badan ini tunduk dengan desakan pihak tertentu di negara ini.