Sabtu, 20 Oktober 2012

MP Pakatan ke Filipina kongsi pengalaman kekalkan perjanjian damai

KEADILAN DAILY

KUALA LUMPUR : Pakatan Rakyat (Pakatan) akan menghantar deligasi di kalangan Ahli Parlimennya ke Filipina untuk berkongsi asas-asas utama dalam mewujudkan keamanan di wilayah itu, menurut Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Bercakap dalam kenyataan, Ketua Pembangkang itu berkata, ia adalah susulan perjanjian damai antara Kerajaan Filipina dan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) bagi mengakhiri konflik lebih 40 tahun di selatan Filipina, minggu lalu.

Beliau berkata, agenda rasmi delegasi terbabit adalah untuk bertemu dengan pihak berkuasa Filipina, pemimpin-pemimpin MILF dan tokoh politik yang terlibat dalam menyumbang ke arah keamanan.

Anwar berkata, Pakatan Rakyat mempunyai sejarah tersendiri dalam kepelbagaian politik dan boleh berkongsi pengalaman untuk mempastikan perjanjian damai yang dimeterai berkekalan.

“Prinsip inklusiviti adalah asas kepada keamanan yang kukuh dan harus melibatkan semua pihak yang berkepentingan dalam isu Moro. Kepelbagaian etnik dan puak di Filipina menuntut satu forum yang lebih luas untuk kestabilan yang berkekalan.

“Pendekatan Pakatan Rakyat lebih inklusif dengan memberi tumpuan dan memastikan tidak ada kelompok masyarakat yang terpinggir, seterusnya masyarakat di rantau ini akan mendapat kebaikan darinya,” katanya hari ini.

Sambil mengalu-alukan perjanjian damai, Ketua Umum KEADILAN itu menggesa semua pihak yang terlibat dalam merangka ke arah keamanan harus melibatkan MILF, MNLF, tokoh-tokoh politik di Mindanao dan juga masyarakat pribumi untuk keamanan yang mampan di Mindanao.

Kata Ahli Parlimen Permatang Pauh itu lagi, rakyat Mindanao majoriti beragama Islam dan berasal dari rumpun Melayu nusantara telah lama dinafikan hak mereka dalam pentadbiran kerajaan Filipina.

Sikap dwi standard kerajaan Filipina yang terdahulu terhadap bangsa Moro Islam ini telah berlanjutan sejak 40 tahun lalu dan pergolakan tersebut meragut hampir 150,000 nyawa.

Perjanjian yang penuh bersejarah itu menandakan era baru dalam proses perdamaian di Mindanao.

Tiada ulasan: