Khamis, 25 Oktober 2012

Laporan rasuah pada CEO S'wak Energy dibuat di Norway


MALAYSIA KINI


 
Bruno Manser Fund (BMF) membuat aduan dakwaan rasuah terhadap Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Sarawak Energy Bhd Torstein Dale Sjotveit dengan badan antirasuah Norway Okokrim berhubung projek empangan Murum dan Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak (Score).

NONELaporan itu dilaporkan oleh akhbar Norway Dagbladet berjudul "Natives furious with Norwegian dambuilder" (Orang Asal berang dengan pembina empangan Norway), kata BMF, NGO yang berpangkalan di Switzerland dalam kenyataannya minggu lalu.

BMF mendakwa mendapat maklumat pada 2010 bahawa syarikat Sjotveit (kanan) dianugerahi kontrak talian kuasa lebih RM99 juta yang mana anak Ketua Menteri Sarawak Abu Bekir Taib didakwa sebagai pemegang saham utama.

NGO itu juga mendakwa, pada tahun yang sama, Sarawak Energy menjual sebahagian daripada anak syarikat pembinaan yang menguntungkan itu kepada syarikat yang sama.

"Tambahan pula, pada Januari 2012, bank-bank di Malaysia mengeluarkan bon Islamik bernilai RM2.5 juta bagi pihak Sarawak Energy," kata BMF sambil mendakwa salah sebuahnya anak syarikat kerjasama yang dikaitkan dengan keluarga Taib.

"Aduan Bruno Manser Fund pada masa ini disokong oleh siasatan syarikat penyelidikan Belanda Profundo."

Tiada ulasan: