Khamis, 11 Oktober 2012

Kerajaan Negeri Beri RM 50,000 Kepada Atlet Paralimpik Negara




SHAH ALAM : Kerajaan Selangor akan memberikan insentif wang tunai RM 50,000 kepada dua atlet paralimpik negara yang meraih pingat pada Sukan Paralimpik London 2012, September lalu.

Exco Adat Istiadat Melayu, Belia dan Sukan, Dr Yunus Hairi berkata insentif itu akan diberikan mengikut pingat yang dimenangi.

Katanya, Hasihin Sanawi yang menang pingat perak dalam sukan memanah akan menerima wang tunai sebanyak RM30,000 manakala Muhammad Ziyad Zolkefli (lontar peluru) akan menerima RM20,000.

“Kita juga harap kejayaan Hasihin dan Muhammad Ziyad dapat memberi kesedaran kepada ibu bapa untuk mempunyai lebih keyakinan untuk memberi pededahan kepada anak mereka yang kurang Upaya,” katanya selepas mesyuarat Exco Kerajaan Negeri baru-baru ini.

Beliau berkata insentif itu akan diserahkan pada Majlis Anugerah Olahragawan dan Olahragawati Selangor hujung tahun ini.

Dalam temasya sukan itu, Muhamad Ziyad, 22, menghasilkan pingat kedua Malaysia pada temasya edisi ke-14 dengan lontaran sejauh 15.21 meter.

Manakala, Hasihin hanya kalah kepada pencabar dari Itali, Oscar de Pellegrin dalam pusingan penentuan acara “recurve” individu lelaki.

Pada Sukan Paralimpik 2008 di Bejing, Malaysia hanya memperoleh sebutir gangsa menerusi atlet wanita Siow Lee Chan dalam dalam acara powerlifting 56kg.

Tiada ulasan: