Jumaat, 19 Oktober 2012

Denda RM40,000 tidak jejas semangat Kelantan

NOOR HAFIZA CHE ABDULLAH

Liga Super: Kemenangan amat bermakna buat Kelantan, kata Bojan Hodak
Bojan Hodak
 
"INI bukan petanda buruk buat kami." Itulah kata-kata jurulatih Kelantan, Bojan Hodak ketika ditanya sama ada masalah kehilangan dua penyerang sensasi, Mohamad Ghaddar dan Mohd Nor Farhan, dan denda RM40,000 dikenakan oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) semalam melemahkan semangat mereka menjelang final Piala Malaysia, esok.

Kelantan bertemu Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Stadium Shah Alam.

Jelasnya, situasi itu adalah secara kebetulan dan tidak memberi sebarang makna buat Kelantan.

"Ketiadaan Ghaddar, Farhan dan hukuman yang dikenakan denda adalah satu kebetulan, bukannya satu petanda buruk buat kami.

"Lagipun saya tidak tahu menahu berkaitan denda tersebut, jadi saya tidak memikirkannya," tegas Bojan.

Semalam, Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) dikenakan denda RM40,000 atas kesalahan penyokongnya membaling botol ke dalam padang, akhir Ogos lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib FAM, Datuk Taufik Abdul Razak berkata, kesalahan ini dilakukan oleh penyokong Kelantan ketika perlawanan menentang ATM di Stadium Selayang pada 28 Ogos lalu.

Ketika ditanya sama ada kehadiran penyokong The Red Warriors di stadium hanya pembawa masalah kepada pasukan itu, Bojan menyangkal sama sekali dakwaan itu.

Sebaliknya kata beliau, kehadiran mereka adalah pembakar semangat buat pemain bagi mencipta kejayaan.

"Penyokong adalah semangat buat kami, bukannya mendatangkan masalah.

"Isu penyokong buat hal ataupun tidak, itu hak mereka, lagipun mereka sudah matang untuk memikirkan mana yang terbaik.

"Jadi, bagi saya kehadiran penyokong amat penting untuk memeriahkan lagi sesuatu kejohanan, di samping memberi semangat kepada pemain untuk beraksi," kata jurulatih yang berasal dari Croatia itu.

Pada masa yang sama, Bojan turut menasihati para penyokongnya agar dapat mengawal emosi dan mematuhi segala arahan pihak berkuasa supaya tidak timbul sebarang insiden yang tidak diingini.

"Patuhilah segala peraturan FAM dan jagalah nama baik Kelantan sepanjang perlawanan itu nanti," katanya lagi.

Tiada ulasan: