Jumaat, 11 November 2011

PRU-13 kemungkinannya pada bulan Januari 2012

Malaysia Chronicle



Walaupun spekulasi menyatakan bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sudah bersedia untuk membubarkan Parlimen pada hari Jumaat dan panggilan untuk pilihan raya umum ke-13(PU-13) di negara ini bulan depan, khabar angin Umno yang terbaru menyatakan bahawa beliau akan menunggu hingga selepas perhimpunan tahunan Umno yang bakal diadakan pada minggu pertama Disember.

"Seperti yang ditegaskanTengku Adnan, Umno perlu mengumpulkan paling ramai orang ke perhimpunan itu bagi menaikkan semangat semua ahli sebelum PU-13. Berita terbaru adalah perhimpunan bakal berjalan. Tiada pembatalan yang dispekulasikan. Ini bermakna tidak akan ada pembubaran Parlimen esok. Tetapi kami merasakan bahawa beliau akan membubarkan Parlimen pada 9 Disember," kata pemerhati Umno kepada Malaysia Chronicle.

Skandal rasuah

Adalah dipercayai bahawa walaupun Najib mempunyai budi bicara bagi mengadakan pilihan raya, Majlis Tertinggi Umno telah jelas menyuruhnya untuk menunggu. Mempercepatkan PU-13 di tengah-tengah keadaan media yang tidak baik yang telah melanda beberapa pemimpin Umno sejak beberapa minggu lalu akan "membinasakan diri".

Terdapat buku yang ditulis oleh bekas ketua bahagian Umno bertajuk “Kesilapan Najib” yang diedarkan di seluruh negara, menggesa Najib meletakkan jawatan sebelum parti tersebut berperang besar dengan Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim.

Timbalannya, Muhyiddin Yassin, cuba menyebabkan perang perkauman dengan menggunakan isu PPSMI untuk mendapat kesetiaan ahli Umno yang kebanyakannya Melayu, beliau terpaksa menggugurkan idea selepas 'amaran' awam dari bekas Perdana Menteri yang berpengaruh, Mahathir Mohamad. Muhyiddin terpaksa untuk membolehkan mereka yang sedang mempelajari Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris untuk terus berbuat demikian walaupun beliau sebelum ini berkata tidak akan terdapat konsesi.

Ketua Wanita, Shahrizat Jalil, mungkin mendapati sukar untuk berhadapan dengan perwakilan parti selepas tuduhan bahawa keluarganya telah didakwa disalurkan lebih daripada RM80 juta daripada projek pengeluaran daging lembu “National Feedlot Centre” kepada perniagaan milik keluarga yang lain.

Ramalan terbaru pada Januari 2012

Sementara itu, akhbar-akhbar Cina menganggap pilihan raya bulan depan sebagai isyarat bahawa Najib akan memanggil Ahli Parlimen BN yang telah bersara pada hari Khamis.

"Adalah difahamkan bahawa BN telah menyediakan poster kempen dan risalah. Kebanyakan bahan kempen dicetak di China dan dihantar ke Malaysia di dalam kontena," kata Kwong Wah Yit Poh dalam satu laporan.

Walau bagaimanapun, memandangkan perkembangan terbaru, tidak mungkin Parlimen akan dibubarkan minggu ini. Peluang lebih tinggi bagi pembubaran Parlimen pada bulan Disember dan pilihan raya mengejut yang akan diadakan pada bulan Januari 2012.

"Tarikh PU sentiasa berubah tetapi lebih kurang saya rasa ia akan berlaku awal tahun depan selepas Belanjawan 2012 telah dibayar," naib presiden PKR Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.

"Ia masih terlalu awal kerana reformasi pilihan raya belum disentuh langsung."

Tiada ulasan: