Khamis, 24 November 2011

P/raya Serentak, SPR Perlu Tunaikan Dahulu Tuntutan BERSIH

Oleh Mohd Ezli Mashut



KUALA LUMPUR : Pakatan Rakyat mengambil pendirian bersedia bertemu dan berbincang dengan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) berhubung penetapan tarikh pilihanraya secara serentak antara negeri dan pusat.

Namun menegaskan SPR tidak perlu hanya tertumpu kepada negeri-negeri Pakatan Rakyat disamping Suruhanjaya tersebut perlu melunaskan tuntutan BERSIHN 2.0 terlebih dahulu, kata Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Satu keputusan dibuat oleh Pakatan Rakyat,setelah Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya, Tan Sri Abdul Aziz Yusof mengumumkan hasrat beliau untuk menemui pimpinan Pakatan Rakyat merujuk kepada kes pilihanraya persekutuan dan negeri, pada saya ia agak aneh, kalau dia hendak berunding , dia perlu berunding kepada semua kerajaan negeri," kata Anwar pada sidang media di pejabat Ketua Pembangkang di Parlimen

Sebelum ini, SPR berharap pilihan raya umum bagi kerusi Parlimen semua negeri dan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) kecuali Sarawak diadakan serentak.

Abdul Aziz berkata, beliau akan menemui para pemimpin politik parti Pakatan Rakyat yang memerintah di Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan berhubung pilihan raya umum ke-13.

Dakwa SPR,pertemuan itu bertujuan menerangkan kebaikan pilihan raya peringkat DUN dan Parlimen diadakan serentak antaranya bagi menjimatkan perbelanjaan, masa dan tenaga kerana prosesnya sama.

" Kalau nak berunding ialah antara kerajaan Malaysia ( pusat ) dengan kerajaan-kerajaan negeri ataupun Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR), ini seolah-olah Tan Sri Aziz berucap untuk menjadi jurucakap dan pandangan bagi Umno dan Barisan Nasional.

" Saya nak nasihatkan dia ( Tan Sri Aziz) supaya perhati betul-betul, kalau hendak runding jangan dia runding khusus dengan negeri-negeri Pakatan Rakyat, jadi ada peraturan yang berbeza, jadi kita ingin menyebut, kita sedia berunding dengan SPR, tetapi yang kita hendak SPR ini melaksanakan tuntutan-tuntutan Bersih 2.0 ini, dan jangan melengah-melengahkan dengan menggunakan jawatankuasa pilihanraya," kata Anwar.

Tiada ulasan: