Sabtu, 12 November 2011

PAS alu-alukan Ahmad perangi fitnah


KEMAMAN - PAS mengalu-alukan keputusan Menteri Besar Terengganu Dato' Seri Haji Ahmad Said untuk megambil tindakan mahkamah keatas mereka yang menyebarkan fitnah sewenang-wenangnya.

Penolong Setiausaha PAS Terengganu Haji Hanafiah Mat mengucapkan tahniah kerana Ahmad berani tampil memerangi fitnah yang kini subur dan menjadi amalan sesetengah pihak.

"Sekalung syabas dan tahniah kepada Dato' Seri Haji Ahmad Said kerana berani tampil untuk mengambil tindakan mahkamah keatas blogger yang memfitnah beliau ditangkap khalwat.

"kebelakangan ini budaya fitnah sangat subur malahan menjadi tajuk utama akhbar arus perdana dalam negara kita,"ujarnya.

[Gambar - keratan perbualan dalam facebook, yang masih membicarakan tentang 'fitnah' Ahmad Said, kononnya ditangkap khalwat]

Haji Hanafiah berkata demikian ketika mengulas kenyataan Ahmad berhubung perkara diatas.

Menurutnya, budaya fitnah adalah manifestasi akibat umat Islam meninggalkan ajaran islam yang sebenar.

Katanya, para ulama terutama pimpinan PAS sentiasa memperingatkan pemimpin politik supaya tidak menjadikan fitnah sebagai senjata politik untuk menjatuhkan seseorang pemimpin.

"Apatah lagi sekiranya pimpinan tersebut mempunyai anak dan juga saudara mara dekat atau jauh, ia akan memberikan impak negatif kepada mereka,"jelasnya.

Oleh itu, beliau berharap Ahmad juga menegur dan menegah pemimpin di kalangan parti Umno sendiri yang menjadikan fitnah sebagai alat politik.

"Ketua umum PKR, Dato' Seri Anwar Ibrahim pernah mengalami situasi serupa apabila beliau difitnah pada tahun 1999, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng juga telah difitnah oleh blogger Umno baru-baru ini,

"sayugialah kalau Ahmad menegur dan menegah dikalangan pemimpin dari parti beliau sendiri yang turut menggunakan fitnah sebagai senjata,"tegasnya.

[Gambar kanan - fitnah terhadap anak Lim Guan Eng yang pernah disiarkan oleh blogger Umno]

Ahmad Said beberapa hari lalu sebagaimana dilaporkan akhbar berkata, beliau akan mengambil tindakan mahkamah terhadap blogger 'guanopulok' dan 'MSOMelayu' apabila ditanya tentang fitnah bahawa beliau telah ditangkap khalwat.

Tinjauan Buletinonline mendapati, tuduhan Ahmad ditangkap khalwat tersebut telah berlegar di alam 'siber' sejak lima bulan yang lalu.

Tiada ulasan: