Sabtu, 12 November 2011

Kerajaan Umno dan BN Terengganu gagal mentadbir negeri


KUALA TERENGGANU - Dua kejadian demonstrasi yang dilakukan oleh rakyat Terengganu, adalah merupakan bantahan kepada kerajaan Umno dan Barisan Nasional yang jelas telah gagal mentadbir negeri ini.

Ahli Jawatankuasa Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu, Dr Azman Ibrahim berkata, tidak ada sebab rakyat mahu mempolitikkan bolasepak sekiranya ia berjalan dengan baik.

"dua kejadian rakyat turun ke jalan raya, membuktikan Umno dan Barisan Nasional gagal mengurus tadbir negeri dengan baik, tidak ada sebab anak-anak muda lebih 1,000 orang turun ke jalan raya kalau bola sepak i urus dengan baik,"ujarnya,

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Menteri Besar Terengganu yang menuduh para penyokong 'mempolitikkan' bolsepak kerana menunjukkan bantahan mereka dijalan raya.

Sedangkan menurut Dr Azman, para peminat bola sepak negeri Terengganu itu telah pun menyampaikan bantahan mereka lebih awal kepada pihak kerajaan, namun kerajaan gagal bertindak.

Sementara itu, beliau berkata, tidak ada sebab juga seramai 22 orang bekas pekerja anak syarikat negeri yang sanggup berdemonstrasi untuk membantah cara kerajaan negeri menangani mereka, selepas dipecat dari jawatan.

Mereka berbuat demikian, kerana kerajaan tidak mempedulikan mereka.

"Ahmad Said tidak peduli kepada rakyat Terengganu, khususnya soal kebajikan para pekerja, Menteri Besar hanya peduli dengan 'politik', menjaja E-Book ke sana ke mari, melancarkan projek-projek yang ada kepentingan, memberi bantuan untuk memaksa rakyat menyokong Umno dan BN,

"sedangkan rakyat sudah cerdik dan sudah pandai menilai,"jelasnya.

Menurutnya, dalam masa lapan tahun ini, sejak Umno dan BN merampas kuasa secara 'memanupulasikan daftar pemilih' daripada PAS, negeri Terengganu terus dilanda kemunduran.

Walaupun bajet kerajaan semakin meningkat, namun rakyat miskin terus bertambah, anak-anak syarikat-syarikat kerajaan negeri semakin nazak, kedudukan ekonomi negeri Terengganu terus 'merudum'.

Katanya, berpuluh-puluh anak-anak syarikat kerajaan negeri sedang nazak, sehingga ada yang tidak ada duit untuk membayar gaji dan elaun kakitangan.

"TADC adalah satu contoh kegagalan pemimpin Umno mengurus anak-anak syarikat, mereka ambil elaun dan buat projek untuk 'poket' namun keuntungan syarikat 'meleset', Amanah Saham Terengganu hanya mengisytiharkan dividen RM0.02 sen sahaja, kurang 1 sen dari tahun lalu,

"ia adalah bukti Umno dan BN gagal,"tegasnya.

Justeru beliau menyeru seluruh rakyat menolak kerajaan Umno dan BN pada pilihanraya yang akan datang.

Menurutnya, masa depan Terengganu akan menjadi lebih baik sekiranya rakyat menukar kerajaan dengan memilih PAS dan Pakaran Rakyat.

"Rakyat mempunyai pilihan, kuasa ditangan rakyat, sekiranya PAS dan PR gagal membawa kemajuan dan masa depan yang lebih, setelah diberi amanah, rakyat boleh tukar kembali, tak ada masalah,"tanbahnya

Tiada ulasan: