Khamis, 3 November 2011

Johor Lakukan Persediaan Rapi Hadapi Banjir - Ghani

MSTAR ONLINE

JOHOR BAHARU: Kerajaan Johor sedang membuat persediaan rapi bagi menghadapi bencana banjir yang dijangka melanda beberapa bahagian negeri ini bulan depan, kata Menteri Besar Datuk Abdul Ghani Othman.

Katanya kerajaan negeri menggunakan pengalaman menghadapi banjir pada 2006, 2007 dan awal tahun ini, dalam merangka persediaan tersebut.

"Kita telah menggerakkan semua jentera bagi membolehkan kita berada di dalam keadaan bersedia," katanya kepada pemberita selepas pelancaran rumah kos rendah Johor Land Berhad, di sini, Khamis.

Beliau berkata pusat pemindahan banjir di seluruh negeri juga telah diminta bersedia untuk menerima mangsa, manakala jentera penyelamat serta bantuan bekalan makanan telah diselaras untuk digerakkan apabila bencana melanda.

Abdul Ghani berkata maklumat menunjukkan bencana banjir akan melanda kawasan utara dan timur Semenanjung pada bulan ini, diikuti Johor bulan depan.

Pakar kajicuaca dilapor berkata bencana banjir kali ini lebih buruk dengan kadar taburan hujan pada tempoh terbabit meningkat sehingga 40 peratus daripada keadaan biasa.

Pada 2006, Johor dilanda bencana banjir besar yang telah mengakibatkan lebih daripada 100,000 penduduknya dipindahkan ke pusat pemindahan di seluruh negeri.

Daerah paling teruk terjejas ialah Segamat, Muar, Batu Pahat dan Kota Tinggi.

Mengenai lawatannya ke kawasan Parlimen Tebrau hari ini, beliau berkata pembangunan perumahan dan perindustrian pesat di kawasan itu telah menyebabkan penduduknya berhadapan masalah banjir kilat.

Katanya 154 penduduk dari Taman Melati dan Taman Kiambang yang sering dilanda banjir kilat, akan dipindahkan ke kawasan perumahan kos rendah di Taman Bukit Tiram yang sedang dibina oleh Johor Land Berhad, anak syarikat Johor Corporation.-BERNAMA

Tiada ulasan: