Isnin, 14 November 2011

Amy Search Amal Minyak Zaitun Untuk Jantung Sihat

Foto AHMAD IZZRAFIQ ALIAS


TIDAK dimamah usia’, itu ungkapan yang biasa didengar apabila bertanya pendapat orang tentang penyanyi popular Suhaimi Abdul Rahman atau dikenali dengan nama Amy Search (gambar).

Biarpun usianya sudah mencecah 53 tahun, penyanyi yang popular menerusi lagu Isabella, Kejora, Rozana, Fantasia Bulan Madu, Nur Nilam Sari, Kejoraku Bersatu dan Seroja ini tetap tampak muda dan segak seperti dulu.

“Saya hanya mengamalkan gaya pemakanan sihat dan seimbang seperti makan nasi sekali sehari, lebih banyak minum air putih dan kurang makan manisan.

“Selain itu, saya selalu minum madu, minyak zaitun dan makan vitamin untuk menjaga kesihatan jantung dan badan.

“Selebihnya, saya hanya melakukan rutin biasa yang diamalkan oleh orang lain seperti mencuci muka dengan produk pencuci muka serta membuat senaman ringan.

“Kadangkala dengan mendukung dan bermain-main dengan anak sudah di kira menjadi salah satu aktiviti senaman saya,” ceritanya panjang lebar kepada OopStarz!

Begitu juga dengan zaman kegemilangan Amy seiring dengan perjalanan kumpulan Search yang tidak pudar kemilaunya.

Namanya dalam persada seni tempatan makin kukuh genap 30 tahun pada tahun ini dan sentiasa digilai peminat tanpa mengira batas usia.

Amy bukan sahaja menjadi bualan ramai dengan legasi muziknya yang sentiasa mendapat perhatian ramai, malah penyanyi ini juga diangkat sebagai pelopor fesyen rock sejak kemunculan Search pada tahun 1981.

Jika dahulu Amy lebih dikenali dengan imej rambut panjang mengerbang tetapi kini rambutnya sudah dipotong pendek dan kemas.

Masih mengekalkan imej rock, Amy selesa dengan gaya rambut pendek lebih-lebih lagi jiwanya semakin menjurus ke arah Islam.

“Untuk pakaian, saya selesa mengenakan baju-t dan seluar jeans bersesuaian dengan gaya hidup saya sebagai seorang artis.

“Jika tidak terlibat dengan kerja, saya juga gemar memakai pakaian yang sederhana dan ringkas,” ujarnya dalam nada keletihan kerana sibuk dengan aktiviti seninya.

Amy sedang menjalani latihan untuk membuat ‘Konsert Fenomena 30 Tahun Search’ di Stadium Batu Kawan, Pulau Pinang pada 19 November ini, Stadium Hassan Yunos, Larkin, Johor Baru (3 Disember) dan Padang Astaka, Kuala Lumpur (17 Disember).

Selain Amy sebagai vokalis, Search turut dianggotai oleh Kid (gitar utama), Nasir (gitar bass), Nordin (gitar utama) dan Yazit (dram).

Profil Amy Search

Nama sebenar: Suhaimi Abdul Rahman

Tarikh lahir: 28 Julai 1958

Asal: Johor Bahru, Johor

Karier: Penyanyi, pemuzik, pelakon,ahli perniagaan

Filem: Kembara Seniman Jalanan,Rozana Cinta ’87, Sayang, Kepala Angin,Fenomena, Isabella dan Rock

Lagu popular: Isabella, Isi Atau Kulit,Langit dan Bumi, Mentari Merah Di UfukTimur, Gadisku, Pawana, Orang Timur,Nigina, Laila Namamu Teratas, Kejora,Rozana, Fantasia Bulan Madu, Nur NilamSari, Kejoraku Bersatu dan Seroja.

* Artikel ini dipetik daripada akhbar Mingguan mStar yang diterbitkan bersama Sunday Star sekitar Lembah Klang.

Tiada ulasan: