Ahad, 31 Mac 2019

Peliknya ‘perangai’ calon bebas wanita PRK Rantau

Kumara Sabapatty
xMGF30032019_PRK-RANTAU-PENAMAAN_47-681x454
Calon Bebas, R. Malar bercakap kepada media pada Penamaan Calon Pilihan Raya Kecil (PRK) N.27 Rantau di Sekolah Jenis Kebangsaan (C) Sendayan, Negeri Sembilan. foto FAREEZ FADZIL
 

PRK RANTAU – Dalam keadaan semua calon Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Rantau mula berkempen selepas penamaan calon lain pula dengan seorang calon bebas, M. Malar.

Wanita berusia 51 tahun itu hari ini memilih untuk berdiam diri selama dua hari bermula hari ini atas alasan sebagai protes sikap parti Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) yang didakwanya tidak membenarkan calon mereka bercakap secara bebas pada beberapa PRK sebelum ini.

“Semasa PRK Cameron Highlands, BN tak membenarkan calon mereka bercakap dan berucap bebas dan di Semenyih pula calon PH dikawal daripada bercakap secara bebas kepada pemberita.

“Saya sebagai membidas tindakan itu dan mahu memulakan protes senyap dua hari kali ini dan saya minta maaf kepada pengundi sebab dua hari saya akan senyap tanpa kempen.

“Ia juga sebagai memberi peluang kepada calon-calon bertanding kali ini diberi peluang bercakap bebas,” katanya kepada pemberita selepas selesai pengumuman calon bertanding PRK DUN Rantau dekat Seremban hari ini.

PH meletakkan Dr. S. Streram akan bertemu bekas Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan yang menjadi calon BN.

Malar dan seorang lagi bekas pensyarah Maktab Perguruan Raja Melewar, Mohd. Nor Ariffin, 66, menjadi calon bebas dalam PRK yang sama.
MGF30032019_PENAMAAN CALON PRK RANTAU11
Dari kiri calon Bebas, Mohd Noor Yassin, Calon Barisan Nasional 
(BN), Datuk Seri Mohamad Hasan, calon Bebas, R. Malar dan 
Dr. S Streram bergambar pada Penamaan Calon Pilihan Raya 
Kecil (PRK) N.27 Rantau di Sekolah Jenis Kebangsaan (C) 
Sendayan, Negeri Sembilan. foto HAZROL ZAINAL
Dalam pada itu, Malar yang merupakan anak jati Rantau dan pernah tinggal Kanada selama 25 tahun berkata, pihaknya  akan melancarkan manifestonya untuk pembangunan masyarakat setempat sambil menunjukkan kertas manifestonya sekali imbas kepada wartawan.

Namun Malar terus menyimpan manifesto itu semula dengan alasan tidak boleh mendedahkan manifesto itu pada jarak 50 meter.

“Saya tak akan dedahkan manifesto saya sehingga protes senyap selesai. Walaupun saya ‘perlahan seperti kura-kura’ tetapi akan menang juga dan saya pakai logo pokok atas kertas undi kali ini,” katanya suri rumah itu lagi.

Manakala seorang lagi calon bebas yang juga bekas ahli Pas,  Mohd. Nor pula mahu membawa pembangunan berasaskan Islam untuk masyarakat DUN Rantau.
MGF30032019_PENAMAAN CALON PRK RANTAU09
Calon Bebas, Mohd Noor Yassin hadir pada Penamaan Calon 
Pilihan Raya Kecil (PRK) N.27 Rantau di Sekolah Jenis Kebangsaan 
(C) Sendayan, Negeri Sembilan. foto HAZROL ZAINAL
Menurutnya, PRK Rantau merupakan platform kedua beliau bertanding selepas di DUN Gemencih pada PRU-13 lalu sebagai ahli Pas pada tahun 2013.

“Islam itu adil sebab itu saya nak membawa pembangunan berasaskan Islam di sini. Harapan saya memanglah nak menang, kalau tak saya tak perlu bertanding.

“Selepas ini (penamaan calon) saya hendak rehat (dulu) dan memulakan kempen nanti. Manifesto (saya) akan menyusul dalam masa terdekat.- MalaysiaGazette

Tiada ulasan: